صفحه اصلی

مقالات

فرایند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

فرایند تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یکی از اصلی ترین روش ها و فرآیندها برای تصفیه نمودن فاضلاب های صنعتی و بهداشتی می باشد. راندمان بالا در حذف مواد ذائد به این روش باعث شده است تا تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی یکی از سه مرحله اصلی به کار رفته در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی به شمار رود.
ضرورت استفاده و مزایای دستگاه های تصفیه آب گلخانه ای و کشاورزی

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یکی از اصلی ترین روش ها برای تصفیه نمودن فاضلاب های صنعتی و بهداشتی می باشد. راندمان بالا در حذف مواد ذائد تا تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی یکی از سه مرحله اصلی به کار رفته در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی به شمار رود.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یکی از مهم ترین روش های تصفیه آب می باشد. این روش به دلیل نصب و راه اندازی آسان، هزینه کم، عدم وجود آثار مخرب زیست محیطی و حذف آلودگی ها در مقایسه با روش های دیگر تصفیه آب صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

گروه صنعتی آبکو؛ طراح و تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به معرفی کامل فرآیندهای بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه های بزرگ و کوچک پرداخته و انواع روش های بیولوژیکی را برای شما عزیزان  شرح خواهد داد.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به فرآیند هایی که در آن میکروارگانیسم ها و باکتری های هوازی و بی هوازی به مصرف مواد آلی موجود در فاضلاب می پردازند. این امر منجر به حذف مواد آلی می گردند. اصطلاحا فرآیند های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب گفته می شود. میکروارگانیسم های موجود در طبیعت دارای ویژگی های متفاوتی بوده و برای رشد در برابر اکسیژن هوا واکنش های مختلفی را انجام می دهند.

برخی از میکروارگانیسم ها با کمک اکسیژن هوا مواد آلی را تجزیه نموده و مصرف می کنند و از این طریق رشد و تکثیر پیدا خواهند کرد. در مقابل، گروهی دیگر از باکتری و میکروارگانیسم ها در شرایط بی هوازی با منجر به هیدرولیز شدن، تولید اسید، استات سازی و در نهایت تولید متان از مواد آلی موجود در فاضلاب خواهند شد. نوع رفتار این باکتری ها در برابر اکسیژن هوا باعث شد تا در تصفیه فاضلاب به شیوه های مختلف و تحت عنوان فرآیند های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به نوع میکروارگانیسم های به کار رفته برای تصفیه بیولوژیک فاضلاب، با این شیوه ها می توان آلاینده های مختلفی را حذف نمود. از اصلی ترین مواد و آلاینده های قابل حذف با روش های مختلف بیولوژیکی می توان حذف فلزات سنگین، نیتروژن، فسفر و رنگ به کار رفته در محیط های صنعتی از قبیل صنایع رنگرزی و نساجی اشاره نمود.

انواع فرآیندهای تصفیه فاضلاب

بر اساس انواع باکتری های به کار گرفته شده برای عمل تصفیه فاضلاب می توان روش های تصفیه بیولوژیکی را به دسته های زیر تقسیم بندی کرد.

  • روش هوازی

در این متد، به جهت جداسازی پسآب از توده لجن و همچنین از بین بردن باکتری‌ها تزریق اکسیژن هوا به فاضلاب انجام می شود.

در این روش از طریق مجموعه تکنولوژی‌ سیستم هوادهی ثابت به آب هوادهی عمقی و البته سیستم هواده سطحی شناور به آب استفاده می‌شود. خروجی مواد در این روش، بدون بو و رنگ خواهد بود که یکی از نکات مثبت این روش به شمار می‌رود.

  • روش غیرهوازی

پیش از هر چیز بایستی بدانید که این روش برای حذف آلاینده ها و مواد الی فاضلاب ها در صنایع نساجی، رنگرزی و البته مواد غذایی در سطح وسیع و موثری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید به جرئت بتوان گفت که در دسترس ترین و شناخته شده ترین تکنولوژی در روش غیرهوازی در تصفیه فاضلاب، پکیج تصفیه فاضلاب UASB است که محبوبیت بسیاری را در میان صاحبان صنایع کسب نموده است.

در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی UASB، پسآب و فاضلاب از توده لجن گذر کرده و در نهایت امر، بیو گازهایی در طی فرآیند واکنش شیمیایی ما بین «مواد شیمیایی فاضلاب» و «مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌های لجنی»، ایجاد می‌گردد.

سرانجام این بیوگازهای تولید شده که به نوعی در زمره‌ی آلاینده های آلی به شمار می‌روند، از بخش فوقانی بالای انبارک یا مخزن دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی UASB خارج می شود.

روش تصفیه فاضلاب
روش تصفیه فاضلاب

انواع روش های بی هوازی

روش های ارائه شده در هر یک از پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی به کمک باکتری های بی هوازی بسیار متنوع می باشد. نکته بسیار مهم در انتخاب هر یک از این روش ها این است که به فاکتورهایی از قبیل ph، دما، نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب و شرایط تصفیه خانه توجه گردد. از رایج ترین روش های تصفیه بی هوازی فاضلاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصفیه بی هوازی UASB
  • رآکتور بافل دار بی هوازی ABR
  • راکتور تصفیه بی هوازی UAFB

در یک مقایسه کلی می توان گفت راه اندازی تصفیه خانه با تصفیه هوازی به مدت زمان کمتری نیازمند می باشد.  با توجه به راندمان آن در حذف مواد آلی، برای تصفیه خانه های بزرگ گزینه مناسبی می باشد. البته لازم به ذکر است که تصفیه به روش بی هوازی با توجه به تولید گاز متان و عدم نیاز به تجهیزات برای هوا دهی، از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه تر می باشد. علاوه براین، در تصفیه هوازی میزان لجن تولیدی بیشتر از بی هوازی می باشد و می تواند به عنوان یک نقطه ضعف تلقی گردد.

تصفیه انوکسیک فاضلاب

یکی از رایج ترین مواد آلی موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی نیترات ها می باشند که حذف آن ها نیاز به روش های مختلفی دارد. یکی از بهترین راهکارها برای حدف این گروه از مواد آلی، استفاده از روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب انوکسیک می باشد. در این فرآیندها اکسیژن موجود در نیترات به عنوان اکسیژن گیرنده عمل می کند و منجر به حذف نیتروژن در آب و فاضلاب خواهد شد. با کمک این روش می توان نیتروژن و فسفر را حذف نمود که تاثیر زیادی بر کیفیت آب و سلامت آن خواهد داشت.

کاربرد تصفیه بیولوژیکی

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب یکی از اصلی ترین روش ها و فرآیندها برای تصفیه نمودن فاضلاب های صنعتی و بهداشتی می باشد. راندمان بالا در حدف مواد ذائد به این روش باعث شده است تا تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی یکی از سه مرحله اصلی به کار رفته در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی به شمار رود.

تصفیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی در چند گام و مرحله انجام می شود. مراحل تصفیه شامل تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک می باشند. مواد جامد معلق در فاضلاب با کمک آشغالگیر مکانیکی، آشغالگیر زوج توری یا دستی حذف می شوند. سپس ذرات کلوئیدی و چربی موجود در آن با روش های شیمیایی منعقد و با کمک اسکیمر ها جمع آوری می گردد.

این روش ها قادر به حذف مواد آلی نمی باشند و تنها راه حل استفاده از روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب خواهد بود. با توجه به راندمان بسیار بالای این روش ها در افزایش کیفیت فاضلاب می توان از آن ها در تصفیه خانه های مختلف استفاده نمود که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. تصفیه فاضلاب بهداشتی شهری
  2. تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها
  3. تصفیه فاضلاب مراکز درمانی و بیمارستانی
  4. تصفیه فاضلاب کارخانجات مواد غذایی و نساجی
  5. تصفیه فاضلاب کارخانجات تولید مواد شوینده و بهداشتی و داروسازی
  6. کاربرد تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پیش از هر چیز باید بدانید که طراحی و خرید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی برای هر یک از انواع صنایع (صنایع غذایی، صنایع رنگرزی، صنایع پتروشیمی و همچنین آپارتمان‌های تجاری یا مسکونی و … متفاوت می باشد.

شبکه فاضلاب شهری پاره ای اعمال پالایش مانند خنثی کردن، اکسیده کردن، احیا، انعقاد، رسوب دادن و تبادل یونی برروی آن انجام شود تا آنگاه بتوان آن را وارد شبکه فاضلاب شهری نمود . گاهی نیز فاضلابهای صنعتی را در چاه و یا آب های سطحی تخلیه می کنند.  در هر حال می بایست قبلاً پالایش شوند.

در غیر این صورت، باعث آلودگی های شدید منطقه شده و پی آمد های ناگوار زیست محیطی به بار می آورد. برای دفع مناسب فاضلاب صنعتی، نخست باید مقدار فاضلاب روزانه که وارد آب پذیرنده می شود و نیز عناصر موجود در آن را تعیین کرد ، سپس بهترین شیوۀ آلودگی زدایی را برگزید. با تصفیه فاضلاب و جداکردن موادب صنعتی، نه تنها مخاطرات بهداشتی فاضلاب کاهش می یابد ، بلکه گاهی عناصر بازیافت شده آلوده کننده ارزش اقتصادی دارند. از آب حاصله نیز می توان برای آبیاری زمین های کشاورزی بهره جست.

پارامتر های طراحی دستگاه تصفیه آب

به عبارت دیگر می توان گفت طراحی انواع دستگاه‌ های تصفیه به پارامترهای مختلف زیادی بستگی دارد. مقادیر هر کدام از این پارامترها با توجه به نوع کاربری مورد نظر متفاوت می باشد پارامترهایی از جمله:

  1. PH آب
  2. دمای محیط و دمای آب
  3. ظرفیت مخازن
  4. جنس و متریال به کار رفته در بدنه و قطعات پکیج تصفیه فاضلاب
  5. میزان مقاومت بدنه در برابر عوامل اقلیمی و جوی تابش نور خورشید، میزان رطوبت، باران و …
  6. کیفیت هر یک از قطعات به کار رفته در پکیج لوله‌ها، پمپ‌ ها، انواع آشغالگیر و …
  7. نوع و میزان فاضلاب مقدار تولید حدودی فاضلاب در ماه یا سال
  8. میزان فاضلاب صنعتی ورودی به پکیج دبی حجمی
  9. به کارگیری سیستم‌های متنوع جمع آوری لجن و آشغالگیرهای مکانیکی
  10. فضای موجود کارخانجات به جهت قرارگیری و نصب پکیج
  11. ابعاد و اندازه های مورد نظر صاحبان صنایع برای انواع دستگاه تصفیه پسآب
  12. میزان حرفه‌ای بودن و سیستماتیک بودن فرآیند تصفیه فاضلاب و سیستم‌های کنترلی
  13. نوع و میزان آلاینده ها و مواد شیمیایی درگیر آب
  14. میزان زلالیت پسآب خروجی و چگونگی استفاده از آن

مهم ترین تجهیزات در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

در اغلب روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب هوازی و بی هوازی، فاضلاب ورودی به تانک یا استخر تصفیه چند مرحله مهم را پشت سرخواهد گذاشت. این مراحل عبارتند از: حذف ذرات جامد معلق، ته نشین شدن لجن تولید شده از پیوستن باکتری های تکثیر شده. برای انجام این کارها به تجهیزاتی از قبیل موارد زیر نیاز می باشد:

  1. آشغالگیرهای دستی، مکانیکی و زوج توری
  2. پل لجن روب دوار، پل ته نشینی رفت و برگشتی، نیم پل ته نشینی برای جمع آوری لجن ته نشین شده در کف تصفیه خانه
  3. سیستم های هوادهی سطحی ثابت، شناور و دیوفیوزر یا عمقی
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

طراحی، تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب در شرکت صنعتی آبکو

با توجه به تنوع بالا در روش های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب هوازی و بی هوازی و گستردگی تجهیزات برای پیاده سازی هر یک از موارد فوق و همچنین نیاز به تصفیه فیزیکی و شیمیایی در کنار این فرآیندها، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی می تواند بهترین گزینه باشد.

گروه صنعتی آبکو پس از ارزیابی ویژگی های فاضلاب، نوع مواد آلی موجود در آنها، ظرفیت تصفیه خانه، شرایط محیطی و دمایی و PH و غیره فرآیند طراحی، تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی را انجام می دهد. تمام محصولات تولید شده در این گروه زیر نظر مهندسین و تکنسین های با تجربه در حوزه تصفیه آب و فاضلاب صورت می گیرد. کارشناسان گروه صنعتی آبکو از طریق راه های ارتباطی زیر آماده ارائه مشاوره رایگان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.