صفحه اصلی

مقالات

دستگاه آب مقطر گیری شرکت صنعتی آبکو

دستگاه آب مقطر گیری شرکت صنعتی آبکو

دستگاه آب مقطر گیری یا سیستم تولید آب مقطر یکی از مهم ترین تجهیزات برای حذف نمک آب می باشد.  در دستگاه آب مقطر گیری نمک های یونی محلول و مواد معدنی را با استفاده از سیستم دیونیزه کننده از فرآیند تبادل یونی حذف می کند.
دستگاه آب مقطرگیری

دستگاه آب مقطر گیری یا سیستم تولید آب مقطر یکی از مهم ترین تجهیزات برای حذف نمک آب می باشد. در دستگاه آب مقطر گیری نمک های یونی محلول و مواد معدنی را با استفاده از سیستم دیونیزه کننده از فرآیند تبادل یونی حذف می کند.

دستگاه آب مقطر گیری همچنین به عنوان مبدل‌ های یونی شناخته می ‌شوند و اغلب با سیستم های مورد استفاده برای تصفیه آب شور یا دریا مانند سیستم های اسمز معکوس استفاده می شوند.

اساس کار دستگاه دیونایزر یا دستگاه آب مقطر گیری فرایند تبادل یونی می باشد. در این دستگاه آب حاوی یون های متفاوت اعم از کاتیونی و آنیونی، با قرارگیری در مسیر رزین‌ ها، یون های خود را با یون های موجود در رزین تعویض می کنند. این تعویض باعث حذف شدن یون های اضافی موجود در آب خواهد شد.

دیونایزر چیست؟

در واقع دیونایزر دستگاهی می باشد که شامل یک ستون کاتیونی دارای رزین های کاتیونی و یک ستون آنیونی دارای رزین های آنیونی می باشد.  دستگاه دیونایزر تولید کننده آب فوق خالص. آبی که خالص تر از آب مقطر و کاملا بدون یون و بدون مواد جامد محلول می باشد. با هدایت الکتریکی بسیار کم می باشد. ستون کاتیونی دیونایزر شامل یون های سدیم، کلسیم، پتاسیم و منیزیم و ستون آنیونی شامل یون های سولفات، کلرید، کربنات، سیلیکات و نیترات است و به این صورت کلیه کاتیون ها و آنیون ها حذف می ‌شوند.

این دستگاه شباهت بسیار زیادی به دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی دارد. البته دستگاه آب مقطر گیری دقت بسیار بالاتری دارد و مهم ترین وظیفه آن تولید آب مقطر با میزان خلوص بسیار بالایی می باشد.

همچنین دستگاه های آب شیرین کن صنعتی با استفاده از روش های مبتنی بر اسمز معکوس، افزایش فشار جریان ورودی آب هایی با دبی 5 متر مکعب در شبانه روز را به آب شرب تبدیل می کنند. بر عکس دستگاه آب مقطر گیری توانایی تصفیه آبهایی با TDS تقریبا 35000ppm را دارند. سیستم تولید آب مقطر برای تولید آب با خلوص بالا در دبی پایین کاربرد دارد.

دستگاه دیونایزر
دستگاه دیونایزر

آب دیونیزه چیست؟

آب دیونیزه آبی است که تمام یون‌ های معدنی آن حذف شده‌ باشند. منظور از یون های معدنی کاتیون‌ هایی از قبیل سدیم، کلسیم، آهن و مس و آنیون‌هایی مانند کلرید و سولفات است.

روند کار دستگاه اسمز معکوس یا RO

گروه صنعتی آبکو جهت آشنایی بهتر شما با روند کار دستگاه اسمز معکوس یا RO در ادامه توضیح کوتاهی درباره این دستگاه ارائه می دهد:

تصفیه آب به روش اسمز معکوس Reverse Osmosis که به نام تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده می باشد، یکی از روش های الهام گرفته شده از رفتار طبیعت است که تا حدود زیادی نمک و املاح و یون های مضر را از آب حذف می کند.

این روش تصفیه آب در واقع اینگونه عمل می کند که با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها و مواد رسوب کننده و غیره جلوگیری به عمل آورده و در نهایت آب خالص و تصفیه شده به ما می دهد. دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی، دستگاهی است که شوری آب و املاح ورودی آن را با استفاده از روش اسمز معکوس RO به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

آب شیرین کن های صنعتی در ظرفیت های ۵ مترمکعب در شبانه روز به بالا قابل طراحی و ساخت است. طراحی آب شیرین کن بر اساس آنالیز آب منطقه و نیاز مشتری صورت می گیرد.

کاربرد آب مقطر

اغلب دستگاه آب مقطر گیری آزمایشگاهی، آبی با هدایت الکتریکی زیر 1 میکرو زیمنس تولید می کنند. برای جلوگیری از آسیب های زیست محیطی، دستگاه آب مقطر گیری یک حوضچه خنثی سازی دارد. این حوضچه در كنار تجهيزات يون زدايی آب نصب می شود تا پساب ایجاد شده از احياء ستون های كاتيونی و آنيونی محيط اطراف را آلوده نكند.

همچنین عوامل مختلفی مانند نوع چیدمان و ترتیب قرارگیری ستون ها، نوع و ظرفیت رزین تبادل یونی مصرفی، غلظت یون های موجود در آب خام و نوع و میزان احیاء کننده مصرفی در رزین ها در کیفیت آب موثر است.

از آب مقطر برای کاربردهای پزشکی، تمیز کردن ظروف، ساخت جلبک، ساخت آب خالص بالا، استاندارد کالیبراسیون، حلال برای تهیه محلول و پاک سازی کامل تجهیزات استفاده می شودو

در این فرآیند، آب با خلوص بالا تولید می شود. به طور کلی مشابه آب مقطر است، اما در مقایسه با تقطیر، فرایند دیونیزاسیون بسیار سریع تر،کم مصرف تر و مقرون به صرفه است. فرآیند دیونیزاسیون با استفاده از رزین های تبادل یونی، جامدات محلول را از آب خارج می کند و بار الکتریکی یون های موجود در آب را کنترل می کند.

اگر چه ممکن است آب دیونیزه با آب مقطر از لحاظ اسمی در بازار یا آزمایشگاه یکی خوانده شوند، اما به دو روش کاملاً متفاوت تولید می شوند.می توان گفت که آب مقطر خالص تر از آب دیونیزه می باشد اما این امر لزوما به این معنا نیست که بهتر از آن است. استفاده از آب دیونیزه در مقابل آب مقطر برای فرآیند های خاص، مزایا و معایبی دارد. در واقع آب مقطر آبی است که ناخالصی آن با فرآیند تقطیر گرفته می شود. برای تولید آب مقطر، آب را جوشانده و بخار آب را به ظرف دیگری انتقال می‌ دهند.

تجهیزات دستگاه آب مقطر گیری

دستگاه آب مقطر گیری برای تولید آب دیونیزه تجهیزات جانبی دارد که عبارت است از:

  1. کنتور
  2. pH سنج
  3. پمپ تزریق
  4. هدایت سنج
  5. مخزن ذخیره
  6. پمپ آب خام
  7. شیر فشارشکن
  8. مخزن سود و اسید
  9. پمپ آب یون زدایی شده

نحوه خالص سازی آب توسط دستگاه دیونایزر چگونه است؟

با توجه به موارد مصرف آب خالص و نیاز به حذف تمام مواد زائد و یون ها و مواد آلی موجود در آن، فرآیند تولید آب خالص با دستگاه دیونایزر شامل چند گام مهم می باشد که عبارت است از:

  1. حذف ذرات جامد و فلزات سنگین موجود در آب

در اولین گام با عبور آب از فیلتر های کربن فعال و فیلتر های رسوب گیر نسبت به حذف فلزات سنگین و مواد جامد نامحلول با اندازه بیش از یک میکرون و گازهای محلول در آب اقدام می شود.

خروجی آب حاصل از این گام دارای یون و نمک بوده و با فیلترهای کربن فعال و فیلتر های سختی گیر قابل حذف نمی باشند. به همین خاطر وارد مرحله بعد دستگاه دیونایزر می شوند.

  1. حذف نمک ها و یون ها توسط سیستم اسمز معکوس

اسمز معکوس که یکی از روش های بسیار کاربردی در تولید آب خالص می باشد، قابلیت حذف یون های تک ظرفیتی و چند ظرفیتی را دارا می باشد. علاوه براین، با این روش می توان ذرات جامد نامحلول باقی مانده از گام قبل که بیشتر از 0.0001 µm می باشند را حذف کرد.

در این مرحله آب با فشار پمپ برقی از کارتریج‌های سیستم RO عبور می کند و در نهایت تا 95 درصد از یون ها و حدود 99 درصد ذرات میکروبی موجود در آب حذف می شوند. خروجی دستگاه آب مقطر گیری باید فاقد هرگونه یون در آب باشد و به همین خاطر آب حاصل از این گام از کارتریج های رزین فعال شده عبور کرده و در نهایت 5 %  یون های باقی مانده نیز حذف خواهند شد.

  1. فرآیند استریلیزاسیون

به منظور حذف تمام میکروارگانیسم ها (شامل میکروب و ویروس‌های موجود در آب)، لازم است اشعه ماورا بنفش (UV) با طول موج 185-254NM  به آن تابیده شود تا فرآیند اکسیداسیون نوری اتفاق بیفتد. در این مرحله شاخص TOC آب به 5-10 ppb می رسد.

  1. فیلتراسیون نهایی آب در دستگاه آب مقطر گیری

در انتها آب با عبور از فیلتر غشایی UF به قطر منافذ 0.22 میکرومتر و تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون از هرگونه آنزیم های باردار شده و میکروب عاری می شود. آب تولید شده در آخرین مرحله از دیونایزر به آب فوق خالص شهرت دارد و از هر گونه آنزیم و ذرات باردار پاک شده است که بیشتر در صنایع پزشکی و مصارف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای دیونایزر

امروزه با پیچیده تر شدن سیستم های تحقیقاتی و اختصاصی شدن کاربردهای آن ها در مراکز تحقیقاتی، کارخانجات داروسازی و آزمایشگاه های کنترل، درخواست برای استفاده از آب دیونیزه به میزان زیادی افزایش یافته است. کاربرد تجهیزات مورد استفاده در این اماکن، از لحاظ صحت و دقت، تکرار پذیری، سرویس و نگهداری، کالیبراسیون دوره ای و تضمین کیفیت محصولات تولیدی در گرو استفاده از آب دیونیزه است. موارد استفاده آب دیونیزه به شرح زیر می باشد:

  1. تولید شامپو
  2. صنعت نانو
  3. مواد خنک کننده
  4. عطر سازی
  5. در باتری ها
  6. لیزر پزشکی
  7. میکروبیولوژی
  8. آماده سازی حلال
  9. تولید مواد شوینده
  10. استانداردهای کالیبراسیون
  11. بسیاری از آزمایشات شیمی
  12. شستشوی ظروف خصوصا تمیز کردن نهایی

مهمترین کاربردهای دستگاه آب مقطر گیری

با توجه به فرآیند خالص سازی آب در دستگاه دیونایزر و خلوص بسیار بالا در خروجی این دستگاه، در مصارف مختلف صنعتی و پزشکی می توان از آن استفاده نمود. از جمله موارد مصرف دستگاه آب مقطر گیری عبارتند از:

  1. سرم سازی
  2. صنایع آبکاری
  3. آب مقطر گیری
  4. کارخانجات دارویی
  5. کارخانجات رنگ سازی
  6. شستشوی ظروف و وسایل آزمایشگاهی
  7. شستشوی قطعات و بردهای الکترونیکی
  8. استفاده در صنایع پزشکی (به عنوان مثال دستگاه دیالیز خون)
  9. کارخانجات مواد بهداشتی و غذایی و تمام صنایع دارویی

چرا باید از آب خالص استفاده کرد؟

وجود آب خالص در دنیای پزشکی یکی از ملزومات است و از این آب حتی برای ساخت تجهیزات پزشکی نیز استفاده می شود. یکی از مصارف آب خالص در دستگاه دیالیز است.

دستگاه دیالیز مواد معدنی مورد احتیاج بدن را در صورتی که میزان آن ها در خون زیاد نباشد، وارد خون می کند. به این ترتیب که ابتدا این مواد، در آب خالص حل می شوند و سپس وارد رگ های خونی می شوند.

در آزمایشگاه‌های مخصوص داروسازی به طور معمول برای آزمایش نمودن داروها لازم است از آبی خالص و بدون هیچ گونه ناخالصی و آلودگی استفاده نمود تا نتیجه آزمایش کاملا دقیق باشد. به همین دلیل می توان آب خروجی از دستگاه آب مقطر گیری را بهترین گزینه در این حوزه معرفی کرد. علاوه بر این در آزمایشگاه‌ها برای شستشوی ظروف آزمایش نیز از این آب استفاده می کنند چرا که استفاده از آب ناخالص می تواند ذراتی را در این ظروف به جای بگذارد که می توانند نتیجه آزمایش را تغییر دهند.

در صنعت الکترونیک هم برای شستشوی قطعات الکترونیکی و یا خنک کردن قطعات الکترونیکی حساس از آب خروجی این دستگاه ها استفاده می کنند.

البته استفاده از دیونایزرها محدود به این موضوعات نمی باشد و در صنایع دیگری نیز استفاده می شود. بنابراین استفاده از دستگاه دیونایزر بسیار کاربردی است و در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود.

چرا آب خالص مصارف پزشکی کمی دارد؟

آب با خلوص بالا یا همان آب خالص بدون یون تولید شده با دستگاه تولید آب مقطر بسیار واکنش پذیر می باشد. این آب به شدت مستعد در جذب میکروب و آلودگی های موجود در محیط و دی اکسید کربن است. با جذب مجدد این مواد خلوص آب تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و برای مصارف پزشکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین دلیل است که باید آب خالص تولید شده توسط این دستگاه را بلافاصله استفاده کرد تا با تغییر پارامترهای کیفی و کمی، خلوص خود را از دست ندهد و کیفیت آب فوق خالص را داشته باشد. این آب برای آزمایش های حساس قابل استفاده نیست اما برای مصارف عمومی آزمایشگاهی مانند شستشوی ظروف و تجهیزات آزمایشگاه مناسب است. لذا اکیدا توصیه می شود که آب فوق خالص به صورت تازه و بلافاصله بعد از خروج از دستگاه مصرف شده و حتی المقدور از نگهداری و ذخیره سازی آن خود داری شود.

علاوه بر این، لازم است رزین های دستگاه بعد از چند ساعت یا چند روز استفاده احیاء شوند. فرآیند احیاء رزین ها به این صورت می باشد که رزین های موجود در ستون کاتیونی از اسیدهایی همچون اسید سولفوریک، اسید کلریک عبور داده میشود. در مقابل، بمنظور احیاء رزین ستون آنیونی دستگاه آب مقطر گیری،  هیدروکسید از درون آن عبور داده خواهد شد.

آیا نوشیدن آب مقطر یا همان آب دیونیزه صحیح است؟

آب مقطر و یا همان آب دیونیزه ساختار هایی شبیه به هم دارند. در واقع در هر دو فرآیند حذف ناخالصی های یونی انجام می شود اما با هم یکسان نیستند. اگر چه بسیاری از مردم دوست دارند که آب مقطر یا آب دیونیزه را بنوشند، اما این آب، بهترین انتخاب برای آب نوشیدنی نمی باشد. چرا که این آب فاقد مواد معدنی است که در آب شیرین وجود دارد. علاوه بر این، طعم و مزه آب شیرین بهتر است و مواد معدنی و ویژگیهایی که برای سلامتی لازم است را دارا می باشند.

نکاتی درباره خرید دستگاه آب مقطر گیری

برای خرید دستگاه دیونایزر حتما باید کاربرد مورد نظر خود را با تمام زوایا بشناسید. چرا که اکثر اجزای دستگاه با توجه به سفارش مشتری و طراحی مورد نظر آن ها ساخته شده و به فروش می رسند.

به عنوان مثال بدنه دستگاه های دیونایزر و كليه شيرها، لوله ها، و اتصالات آن، از متریال هایی همانند فولاد ضد زنگ، آهن پوشش داده شده با پی وی سی و یا سایر پلیمرها ساخته می شوند. تمام این متریال  بسته به طراحی و با سفارش خریدار انتخاب می شوند.

علاوه بر متریال مورد استفاده در ساخت بدنه و قطعات دستگاه، ستونهای کاتیونی و آنیونی دستگاه به صورت تک لایه، دو لایه یا چند لایه بسته به شرایط شیمیایی آب درخواستی ساخته می شود.

بنابراین ابتدا نسبت به نوع آب درخواستی و شرایط آن به شکل دقیق اطلاع حاصل کنید. علاوه بر دو عامل ذکر شده در بالا، سختی آب ورودی منطقه، ساعت کاری دستگاه، دبی و ظرفیت آب مورد نیاز نیز اهمیت شایانی در انتخاب و خرید دیونایزر دارند.

دستگاه آب مقطر گیری شرکت آبکو

یکی از نکات مهم دیگری که در زمان خرید دستگاه آب مقطر ساز باید مورد توجه قرار گیرد، گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه شده توسط شرکت سازنده دستگاه می باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بدیهی است خرید از شرکتهایی که تعمیر و سرویس دستگاه‌ های آب مقطر گیری مختلف را توسط کارشناسان مجرب انجام می دهند، ارجحیت دارند.

لازم به ذکر است گروه صنعتی آبکو برای آسودگی خیال مشتریان خود برای تمامی محصولات تولیدی خود گارانتی 24 ماهه و وارانتی می کند. همچنین شرکت صنعتی آبکو خدمات پس از فروش منحصر به فردی را برای مشتریان خود در نظر گرفته است. قیمت دستگاه آب مقطر ساز ساخت شرکت آبکو بسیار مناسب بوده و از تمامی برند های موجود در بازار پایین تر می باشد. که این امر تنها برای سهولت در خرید مشتریان این شرکت می باشد.شما می توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه کلر زن اتوماتیک و تمامی دستگاه های ساخت این شرکت با شماره تماس های ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.