صفحه اصلی

مقالات

گندزدایی آب آلوده

گندزدایی آب آلوده

گندزدایی و ضد عفونی آب آلوده یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل پس از تصفیه آب به صورت فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آب می باشد. این امر به شدت بر سلامتی بدن تاثیرگذار است.
گندزدایی و ضد عفونی کننده آب

گندزدایی آب آلوده یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل پس از تصفیه آب به صورت فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی آب می باشد. این امر به شدت بر سلامتی بدن تاثیرگذار است.

گندزدایی در تصفیه خانه آب به منظور حذف عوامل بیماری زا از قبیل باکتری، ویروس، تخم انگل و … انجام می شود.  با توجه تجهیزات مختلف سیستم، در هر یک از مراحل تصفیه آب کمک می کند تا مواد آلی، فلزات سنگین و مواد معدنی آب از بین بروند. سیستم گندزدایی تاثیر زیادی بر میکروارگانیسم های بیماری زا موجود در آب است دارد، مانند باکتری ها و… . در ادامه این مقاله به چند روش رایج برای گند زدایی آب آلوده اشاره می شود که مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد.

گندزدایی آب آلوده چیست

آلاینده های موجود در آب شرب قبل از ورود به مرحله آبرسانی دارای مقادیر بالایی از مواد معدنی، فلزات سنگین و همچنین میکروارگانیسم های بیماری زا مانند باکتری ها و… می باشند. به دلیل دشوار بودن این روش باید از روش ها و تجهیزات منحصر به فرد و مواد مخصوص مختلفی استفاده شود. تا این باکتری های بیماری زا از بین بروند. با توجه به اینکه گندزدایی و ضدعفونی کردن آب آلوده، فقط برای حذف و از بین بردن باکتری های خطر ناک و بیماری زا می باشد.

انواع گندزدایی آب

با توجه به نوع مواد شیمیایی و روش های مختلف برای ضد عفونی کردن آب آلوده، تاثیرات متفاوتی بر میکروارگانیسم های موجود در آب آلوده ایجاد میشود. از جمله تاثیراتی که روش های مختلف بر گندزدایی کردن آب های آلوده بر سلول های میکروارگانیسم هایی ایجاد می کند. که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برخی از دستگاه های گندزدایی آب تلاش میکنند تا سلول میکروب های بیماری زا و خطرناک را کاملا تخریب نموده و آب تصفیه قابل شرب به شما تحویل می دهند.
  • با استفاده از ترکیبات مخصوص فنلی می توان تراوایی غشایی سیتوپلاسم های موجود در آب را وادار به تغییر نمود.  در نهایت عوامل مغذی از سلول و از غشا خارج شده و به مرور از بین میروند. این عمر باعث مانع از رشد میکروب ها و تکثیر آنها می شود.
  • برخی از شیوه های گندزدایی آب تلاش می کنند تا پروتئین ها و ویتامین ها را لخته کرده و عوامل اسیدی و قلیایی را از بین ببرند. که این عمر مانع مرگ و خشک شدن سلول ها می شود.
  • در بعضی از روش ها هدف تغییر، در ساختار و آرایش آنزیم ها می باشد. در نهایت باعث از بین رفتن و خشک شدن سلول های بیماری زا خواهد شد.

برای انتخاب بهترین دستگاه گندزدایی آب باید به چه معیار هایی توجه و دقت کنیم

هر یک از روش ها و مواد گندزدا ها نمی توانند برای تمام آلاینده های آلوده و املاح موجود در آب مناسب باشند. به همین علت لازم است که چند بحث مهم را برای انتخاب دستگاه های گندزدایی آب مد نظر قرار داد که عبارتند از:

  • میکروارگانیسم های بیماری زا و خطرناک موجود در آب آلوده
  • نوع میکروب ها
  • حجم و مقدار سلول های بیماری زا موجود در آب
  • شرایط محیطی تصفیه خانه که در آن دستگاه تصفیه آب قرار گرفته است.
  • میزان دسترسی به نور خورشید
  • دما و مقدار ph آب اولیه یا همان ورودی
  • میزان بودجه مالی در دسترسی بهتر برای ضدعفونی و گندزدایی کردن آب
روش های گندزدایی آب
روش های گندزدایی آب

رایج ترین و راحت ترین روش های ضد عفونی آب

از قدیمی ترین و رایج ترین و ارزان ترین راهکارها برای گندزدایی آب های آشامیدنی می توان به حرارت دادن اشاره نمود. با توجه به اینکه تمام باکتری های موجود در آب تنها با 20 دقیقه جوشاندن به طور کامل از بین می روند، لذا می توان منابع محدود آب را با این شیوه گندزدایی کرد.

ضد عفونی آب با ازن o3

یکی از روش های رایج برای ضد عفونی کردن آب های آشامیدنی و استخر استفاده از ازن O3 می باشد. این مولکول سه اتمی اکسیژن برعکس کلر پایدار بوده و خاصیت اکسید کنندگی بالایی دارد. تاثیر و نقش ازن در تصفیه آب و فاضلاب 25 مرتبه بیشتر از کلر قدرت ضدعفونی کنندگی دارد. خاصیت اکسید کنندگی و لخته سازی ازن O3 بیشتر از کلر می باشد و به همین دلیل تاثیر زیادی بر تبدیل COD بر BOD و حذف BOD و کاهش بو در آب ایجاد می کند.

ضد عفونی آب با اشعه UV

یکی از روش های گند زدایی و ضدعفونی کننده آب که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از اشعه UV می باشد. اشعه یو وی رشد باکتری های بیماری زا را با اختلال مواجه کرده و به مرور به طور کامل از منابع آبی حذف می کند. برای تابش اشعه ماورابنفش UV از لامپ های مخصوص استفاده می شود. سرعت گند زدایی با اشعه UV بسیار کم بوده و اثرات جانبی نیز بر آب باقی نخواهد ماند.

ضدعفونی آب با استفاده از مواد شیمیایی کلر

یکی از رایج ترین و کاربردی ترین روش های به کار رفته در تصفیه آب های صنعتی در صنایع غذایی و حذف عوامل بیماری زا از آن، استفاده از مواد شیمیایی کلر می باشد. در پاسخ  این سوال که کلر چیست می توان گفت کلر یک نوع مواد شیمیایی است. که از هالوژن های موجود در گروه IV که در جدول عناصر شیمیایی می باشد. دارای عدد اتمی 17 بوده و با CL که نماد شیمیایی این عنصر است، نمایش داده میشود. اگه به خواهیم به ویژگی مهم این عنصر اشاره کنیم. به فرار بودن و قدرت بسیار بالای اکسید کنندگی این عنصر اشاره می کنیم.

همین علت برای از بین بردن باکتری ها، قارچ ها و ذرات آلوده موجود در آب از کلر استفاده میشود. کلری که برای استفاده گندزدایی آب استخر و آبهای آشامیدنی استفاده می شود، دارای انواع مواد شیمیایی مختلفی است. به صورت های متفاوتی مانند هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم، کلر جامد، اسید هیپوکلر و یا گاز کلر و دی اکسید کلر برای گند زدایی و ضد عفونی آب استفاده می شوند.

قیمت دستگاه کلرزن، اشعه UV و تزریق ازن

شرکت آبکو تنها شرکتی می باشد که تمام قطعات به کار رفته در دستگاه های تولیدی خود را به صورت عمده وارد می نماید. تمامی دستگاه ها ی شرکت آبکو از با کیفیت ترین قطعات موجود استفاده می نماید.

لازم به ذکر است این شرکت برای آسودگی خیال مشتریان خود برای تمامی محصولات تولیدی خود گارانتی 24 ماهه و وارانتی و همچنین خدمات پس از فروش منحصر به فردی در نظر گرفته است. قیمت دستگاه تزریق ازن، اشعه UV و کلرزن ساخت شرکت آبکو بسیار مناسب می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه کلرزن و تمامی دستگاه های ساخت این شرکت با شماره تماس های ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.