صفحه اصلی

مقالات

انواع روش های تصفیه آب

انواع روش های تصفیه آب

تنوع در روش های تصفیه آب بسیار بالا بوده است.  هدف اصلی از انجام این کار از بین بردن مواد شیمیایی و مواد آلی بوده که برای سلامتی بدن انسان بسیار خطر آفرین می باشند.
انواع روش های تصفیه آب

تنوع در روش های تصفیه آب بسیار بالا بوده است.  هدف اصلی از انجام این کار از بین بردن مواد شیمیایی و مواد آلی بوده که برای سلامتی بدن انسان بسیار خطر آفرین می باشند.

تصفیه آب فرایندی است که به کاهش غلظت ذرات حل شده در آب مانند میکروب ها و انگل ها کمک می کند. تصفیه آب را می توان با ماده های مختلفی انجام داد. یکی از انواع ماده ها، سیلیس همدان بوده که به بالا رفتن کیفیت آب کمک شایانی کرده و بهترین روش تصفیه آب می باشد.

هدف از تصفیه آب چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم. تصفیه آب به هدف جداسازی مواد معلق درون آب مانند آشغال ها، از بین بردن عوامل بیماری زا مانند میکروب ها و مواد زیان آور و برطرف نمودن بو و رنگ نا مطبوع انجام می شود. این روش به سلامتی بدن کمک کرده و از ابتلا به بیماری افراد جلوگیری می نماید.

روش های تصفیه آب

لازم است بدانیم از چه روشی می توان نا خالصی ها را از درون آب خارج نمود. بدیهی است برای نا خالصی های مختلف روش های مختلف با هزینه های متفاوت لازم است . گاهی این روش ها برهم تاثیر مستقیم یا معکوس می گذارند.

به عنوان مثال هرچند برای حذف موجودات زنده لازم است از روش های گندزدایی استفاده شود ولی استفاده از گندزدا ها بیشتر آن ها اکسید کننده های خوبی هستند که باعث افزایش خوردگیو پوسیدگی در سیستم های صنعتی می گردند. به همین دلیل است که شناخت درست روش های تصفیه آب و انتخاب روش بهینه بسیار  با اهمیت می باشد . اما در کل سه روش برای تصفیه آب انجام می شود از جمله: فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده که می توان با ترکیب این سه روش، تصفیه صورت گیرد.

روش های فیزیکی تصفیه آب ساده ترین روش تصفیه نمودن آب

  • ته نشینی

در این روش ذرات معلق در آب را جداسازی می کنیم، چرا که این ذرات به پمپ های مکانیکی آسیب وارد می کنم. حوضچه هایی طراحی شده که باید قبل آن نوع ذرات و سرعت ته نشینی بسیار حائز اهمیت می باشد.

  • فیلتراسیون

هدف از این روش جداسازی نمودن ذراتی است که از مراحل قبل عبور کرده و باعث کدرشدن و تغیر رنگ آب شده اند. پس از عبور از این روش، آب کاملا شفاف شده و عاری از ذراتی مانند شن، ذعال و کربن می باشد.

  • صاف کردن یا فیلتراسیون

کاهش میزن ذرات موجود در مایع با استفاده از لایه های متخلخل

  • نرم سازی

کاهش سختی آب

  • گندزدایی

ضدعفونی کردن آب

روش های تصفیه آب
روش های تصفیه آب

ساده ترین روش های تصفیه آب

  • روش های تصفیه آب شیمیایی

در این روش به وسیله ی مواد  و فرایند های شیمیایی تصفیه آب صورت می گیرد. که در ادامه به این روش ها جهت آشنایی شما خواهیم پرداخت.

  1. اکسیداسیون شیمیایی
  2. انعقاد و لخته سازی
  3. ضدعفونی و کلر زنی
  4. گندزدایی شیمیایی
  5. خنثی سازی
  6. ترسیب شیمیایی
  • روش بیولوژیکی تصفیه آب

این روش را می توان به مجموعه فرایندهایی اشاره نمود تا باکتری از مواد آلی فاضلاب به عنوان غذا مصرف نموده و آن ها را تجزیه نمایید. این روش نیز به دو دسته فرایند، تصفیه هوازی و تصفیه بی هوازی تقسیم شده که برای زدودن پساب ها انجام می گیرد.

چه عواملی بر انتخاب روش تصفیه آب موثر می باشد؟

برای انتخاب روش تصفیه آب عوامل زیادی وجود دارد که این عوامل عبارت اند از:

  1. نوع آلاینده
  2. دبی آب
  3. ایمنی سیستم تصفیه ی آب
  4. کیفیت آب پس از تصفیه

گروه صنعتی آبکو در ادامه این مطلب انواع روش تصفیه و ضد عفونی نمودن آب را شرح خواهد داد که به ترتیب ذیل می باشد:

  1. ضد عفونی نمودن آب با استفاده از گاز ازن
  2. تصفیه آب به روش RO یا اسمز معکوس
  3. تصفیه و ضد عفونی آب با روش کلر زنی
  4. تصفیه آب با استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده UV
  5. تصفیه آب با استفاده از سختی گیر رزینی
  6. تصفیه و ضد عفونی آب با تزریق مواد شیمیایی

ضد عفونی کردن آب با گاز ازن چگونه است؟

یکی دیگر از راه های ضدعفونی و گندزدایی کردن آب، استفاده نمودن از گاز ازن می باشد. ازن در حقیقت ملکولی می باشد که از 3 اتم اکسیژن تشکیل شده است و به حالت گاز وجود دارد. گاز ازن یک اکسنده قوی و همینطور بدون عوارض شیمیایی و مضر است که کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف و علم پزشکی دارد.

ازن خواص ضدعفونی کنندگی دارد و به سرعت وارد واکنش با ترکیبات آلی موجود در محیط و موجودات میکروسکوپی در آب می شود و آن ها را کاملا از بین می برد. گاز ازن دیواره سلولی باکتری ها را از بین برده و به این ترتیب آنها را می کشد.

تمام ذرات مضری که در آب و فاضلاب وجود دارند، مانند ذرات معدنی، آهن منگنز و همچنین ذراتی که به آب رنگ و بوی نامطبوع می دهند،  ترکیبات کلری آب، هیدروکربن های حلقوی و ذرات آلی با تزریق نمودن ازن به آب از بین خواهد رفت. قوی ترین نوع اکسنده و ضدعفونی کننده و گندزدا برای آب، گاز ازن می باشد.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس چیست ؟

تصفیه آب به روش اسمز معکوس Reverse Osmosis که به نام تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده می باشد، یکی از روش های الهام گرفته شده از رفتار طبیعت است که تا حدود زیادی نمک و املاح و یون های مضر را از آب حذف می کند. این روش تصفیه آب در واقع این گونه عمل می کند که با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها و مواد رسوب کننده و غیره جلوگیری به عمل آورده و در نهایت آب خالص و تصفیه شده به ما می دهد.

دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی، دستگاهی است که شوری آب و املاح ورودی آن را با استفاده از روش اسمز معکوس RO، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آب شیرین کن های صنعتی در ظرفیت های ۵ مترمکعب در شبانه روز به بالا قابل طراحی و ساخت است. طراحی آب شیرین کن بر اساس آنالیز آب منطقه و نیاز مشتری صورت می گیرد.

تصفیه آب به روش کلر زنی چیست؟

کلر زن وسیله ای بسیار کاربردی برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب و فاضلاب می باشد. کلر زن دستگاهی است که طراحی و ساخت آن به منظور از بین بردن مواد عفونی و بو نامطبوع و همچنین رفع مشکلاتی که در ادامه مطرح می شود انجام شده است. معمولا از کلر به عنوان قوی ترین و بی ضرر ترین ماده ضد عفونی کننده در بازار یاد می شود. به طور دائم از کلر برای گندزدایی آب های شرب و همینطور آب های مصرفی استفاده می شود.

دستگاه های کلر زن نیز به عنوان مجری این عمل شناخته شده اند. در ادامه در باره  انواع دستگاه های کلر زن و مزایا و کاربرد  های این دستگاه ها توضیح خواهیم داد.

کلر زن دستگاهی است که می تواند با تنظیم پمپ مقدار تزریق کلر و با تایم دادن به میکسر از ته نشین شدن کلر جلوگیری کند. و با این کار عمل گندزدایی و ضد عفونی کردن آب صورت می پذیرد. استفاده از کلر و کلر زن به عنوان یک گندزدایی موثر جهت از بین بردن میکروارگانیسم های بیماریزا و همینطور  به عنوان یک اکسید کننده قوی از سابقه طولانی در صنعت آب برخوردار است. استفاده از کلر و یا به عبارتی کلر زنی آب به دلیل سهولت و پایین بودن نسبی هزینه آن در مقایسه با سایر گزینه ‌های گندزدایی و ضدعفونی آب هنوز هم معمول ترین و بهترین روش در بیشتر کشورهای دنیا و بخصوص کشورهای در حال توسعه می‌باشد.

دستگاه ضدعفونی کننده UV چیست و کاربرد آن چگونه است؟

دستگاه ضدعفونی کننده UV تنها روش فیزیکی قابل استفاده برای گندزدایی آب به حساب می آید. با شناسایی محصولات جانبی از جمله دستگاه کلرزن آبکو، تغییر سیستم های آب با استفاده دستگاه ضدعفونی کننده UV بوجود آمد.

با این وجود، گندزدایی با اشعه فرابنفش UV به طور وسیعی در سیستم های ذخیره آب در مؤسسات بزرگ و کوچک ماننده بیمارستان ها، تولید مواد غذایی، نوشیدنی ها، هتل ها کارخانه جات و حتی منازل استفاده می شود.

کاربرد دستگاه UV

  • عملیات ضد عفونی کردن مواد غذایی بسته بندی شده که با راه اندازی لامپ UV آبکو در سقف تونل ریل های مواد غذایی انجام می شود.
  • ضدعفونی کردن بیمارستان ها و درمانگاه ها و اتاق عمل.
  • ضدعفونی کردن انبار مواد لبنی و گوشتی جهت جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم ها.

سختی گیر رزینی چیست؟

دانه های رزین معمولا از پتاسیم و سدیم پوشیده شده اند که پس از عبور آب با سختی بالا از روی آن ها جای یون منیزیم و کلسیم موجود در آب های سخت با پتاسیم و سدیم عوض میشودکه بعد از اشباح شدن، رزین توسط آب نمک احیا می شود. به همین منظور شستشوی دوره ای بگواش در همه انواع سختی گیر الزامی می باشد. انواع این رزین ها از جمله رزین آنیونی و رزین کاتیونی و همچنین رزین میکس می باشد. و بهترین نوع رزین های سختی گیر از نوع پرولایت می باشد.

رزین در دانه های کروی شکلی به ضخامت 3 دهم میلی مترتا 2 میلی متر تولید می شوند. این نوع از رزین ها از نظر فیزیکی دارای مقاومت بالایی هستند و می توانند در انواع سختی گیرهای رزینی مورد استفاده قرار بگیرند. دمای تحمل این نوع از رزین ها تا 130 درجه سانتی گراد می باشد

پکیج تزریق مواد شیمیایی چیست؟

در صنایع مختلف از جمله تصفیه خانه های آب و فاضلاب، کارخانجات تولیدی و صنعتی و همچنین پالایشگاه ها، افزودن مواد شیمیایی متعددی داخل آب به منظور رسوب زدایی کردن و ضدعفونی کردن و همچنین جداسازی نمودن ذرات معلق آب و لخته سازی آنها از آب یکی از ضروری ترین کارها می باشد.

پکیج تزریق مواد شیمیایی تشکیل شده از مجموعه ای از چندین مخزن، میکسر و دوزینگ پمپ و اتصالات گفته می باشد که مواد شیمیایی موردنیاز را برای تزریق نمودن به سیال مورد نظر آماده کرده و به آن می افزاید. تمامی مراحل انجام این کار به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت اپراتور قابل انجام است و در نتیجه میزان و زمان تزریق مواد افزوده شده کاملا دقیق تعیین می گردد.

نحوه کار پکیج تزریق مواد شیمیایی چگونه است؟

مراحل کار پکیج تزریق مواد شیمیایی در حالت کلی به دو بخش تقسیم می شود. این دو بخش شامل تهیه محلول موردنظر و تزریق آن به آب می باشد. در مرحله تهیه مواد شیمیایی ابتدا پودر یا مایع مورد نظر وارد مخزنی می شود که در آن یک میکسر با دور قابل تنظیم قرار دارد. مواد مورد نظر بعد از اضافه شدن با آب مخلوط می شوند و وارد مرحله بعدی،یعنی تزریق می شود. برای تزریق این محلول به آب، یک دوزینگ پمپ در نظر گرفته شده است که می تواند محلول به دست آمده را به مقداری مشخص به مخزن بعدی تزریق کند. از مهم ترین تفاوت هایی که در طراحی و ساخت پکیج های تزریق مواد شیمیایی وجود دارد، طریقه  تنظیم نمودن دوز پمپ تزریق یا همان دوزینگ پمپ می باشد که در بعضی ازدستگاه ها به طوردستی و در برخی کاملا اتوماتیک قابل تنظیم می باشد.

طرز کلی کار تمام دستگاه های تزریق به همین نحو می باشد و با توجه به قابلیت های در نظر گرفته شده برای آنها ممکن است در جزئیات ساخت با هم تفاوت های کوچکی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است دستگاه تزریق به صورتی طراحی شود که بعد از تهیه مواد شیمیایی، محلول به دست آمده وارد مخزن دیگری شود و از آنجا تزریق صورت گیرد. اما در برخی از نمونه های این دستگاه، پکیج دارای دو مخزن بوده و بعد از تهیه محلول، بلافاصله به مخزن اصلی که سیال مورد نظر در آن قرار دارد اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.