صفحه اصلی

مقالات

آب شیرین کن صنعتی و مصارف آن

آب شیرین کن صنعتی و مصارف آن

 هدف اصلی گروه صنعتی آبکو آشنایی شما عزیزان با انواع دستگاه های تصفیه آب و کاربرد های وسیع آن ها در انواع صنایع می باشد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که تصفیه و شیرین سازی آب کثیف و آلوده را انجام می دهد.

هدف اصلی گروه صنعتی آبکو آشنایی شما عزیزان با انواع دستگاه های تصفیه آب و کاربرد های وسیع آن ها در انواع صنایع می باشد.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که تصفیه و شیرین سازی آب کثیف و آلوده را انجام می دهد. تصفیه نمودن دستگاه آب شیرین کن صنعتی در حد آب آشامیدنی با مقیاس بزرگ و صنعتی و حتی خانگی انجام می باشد.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس آب کثیف و شور و دارای املاح را از دریا ها، چاه آب ها، رودخانه ها، نهرهای زیر زمینی و قنات ها و چشمه ها می گیرد. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با فشار زیاد اسمزی تمامی کثیفی ها و املاح از جمله سدیم، ذرات معلق، منیزیم، کلسیم و… را با رد شدن از ممبران‌ ها به عنوان غشاء نیمه تراوا تصفیه می کند. در نتیجه آبی شیرین و قابل آشامیدن در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در صنایع غذایی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی برای ما این امکان را فراهم می کند که با استفاده از آب مناسب در تولید مواد غذایی یا محصولات از کیفیت بسیار بالا و بهترین طعم بهره بگیریم. آبی که توسط دستگاه های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی تصفیه شده باشند علاوه بر سلامت و حذف هر گونه آلودگی بسیار سبک هستند.

استفاده از این نوع آب در تسهیل فعالیت های گوارشی بدن تاثیر زیادی دارد. استفاده از آب تصفیه شده در زمان پخت غذا نیز تغییراتی را به وجود خواهد آورد. در حقیقت به دلیل سرعت بخشیدن به فرایند جوش آمدن آب، سرعت پخت را نیز افزایش خواهد داد.

تصفیه آب

آب تصفیه شده برای حفظ طعم خوب و مزه اصلی مواد اولیه غذایی نیز ماهیت مهمی دارد. چرا که به دلیل حذف نمودن باکتری های مضر و تخریب کننده موجود در آب، به ساختمان مواد غذایی آسیبی وارد نمی شود. در نتیجه با همان طعم اولیه باقی می ماند. این خاصیت در صنایع کنسرو سازی مواد غذایی کمک به سزایی به تولید کنندگان کرده است. چرا که وجود برخی باکتری های تجزیه کننده موجود در آب در کنار ماده غذایی هم در فرایند فساد زود هنگام محصولات بسته بندی شده و هم در تغییر طعم آن در طولانی مدت اثرگذار خواهد بود.

مطمئناً آبی که ما از آن در پخت و پز غذا و مواد خوراکی استفاده می نماییم مانند آبی که به طور مستقیم می نوشیم باید قابل شرب و تصفیه شده و عاری از هرگونه آلودگی ضد عفونی شده باشد. به همین خاطر فرایند تصفیه نمودن آب یکی از موارد مهم می باشد.

برای تولید آب بدون سختی و آلاینده‌ های مضر به روش‌های مطمئن، کاری است که دستگاه های تصفیه آب صنعتی در انواع صنایع مختلف انجام می دهند. آب مورد استفاده در صنایع غذایی می بایست خالص باشد تا هم از فاسد شدن موادغذایی فسادپذیر جلوگیری نماید. آب صنایع غذایی باید بتواند بو، طعم و مزه ی اضافی را از مواد غذایی حذف نماید.

ضدعفونی فاضلاب صنایع

فاضلاب های صنایع غذایی دارای مقادیر زیادی از چربی و مواد آلی، مواد قندی و همچنین مواد معلق است. باید حتما قبل از این که وارد فاضلاب شهری شود و یا برای استفاده مجدد در صنعت تصفیه شود. وجود مواد آلی در فاضلاب باعث افزایش رشد میکروب ها و قارچ ها خواهد شد.

همچنین فاضلاب صنایع لبنی اگر وارد محیط زیست شوند باعث آلودگی و بوی بسیار بد در محیط می شوند. بنابراین لازم می باشد فاضلاب های صنایع غذایی حتما قبل از ورود به سیستم فاضلاب شهری و یا دستگاه تصفیه آب در صنایع، ضدعفونی شوند. برای ضد عفونی می توان از پکیج تزریق کلر کلر زن، گاز ازن پکیج تزریق ازن و یا تابش اشعه فرابنفش UV استفاده نمود.

دستگاه تزریق ازن o3 برای ضد عفونی فاضلاب

دستگاه های تزریق ازن این گونه عمل می کنند که برای ضدعفونی و گندزدایی کردن آب، ازن در حقیقت ملکولی می باشد که از 3 اتم اکسیژن تشکیل شده است و به حالت گاز وجود دارد. گاز ازن یک اکسنده قوی و همینطور بدون عوارض شیمیایی و مضر است. این گاز کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف و علم پزشکی دارد. ازن خواص ضدعفونی کنندگی دارد. این گاز به سرعت وارد واکنش با ترکیبات آلی موجود در محیط و موجودات میکروسکوپی در آب می شود و آن ها را کاملا از بین می برد. گاز ازن دیواره سلولی باکتری ها را از بین برده و به این ترتیب آنها را می کشد.

تمام ذرات مضری که در آب و فاضلاب وجود دارند، مانند ذرات معدنی، آهن منگنز و همچنین ذراتی که به آب رنگ و بوی نامطبوع می دهند، ترکیبات کلری آب، هیدروکربن های حلقوی و ذرات آلی با تزریق نمودن ازن به آب از بین خواهد رفت. قوی ترین نوع اکسنده و ضدعفونی کننده و گندزدا برای آب، گاز ازن می باشد.

انواع صنایع کنسروسازی موادغذایی، انواع صنایع بسته بندی و تولید نوشیدنی، صنایع کمپوت سازی و همچنین آشپزخانه های مجهز از جمله مواردی هستند که استفاده مستقیم از آب دارند. اما همواره برای جلوگیری از اسراف آب در پس این تولیدات آب به عنوان مکمل ساخت نقش مهمی دارد.

به طور مثال می توان برای عمل خنک کردن برج های بخار، شستشوی دیگ های پخت مواد غذایی، تبدیل آب به بخارآب برای پاکسازی، ضدعفونی نمودن دستگاه ها و ظروف و همچنین شستشوی اولیه موادغذایی نیز اشاره نمود.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در داروسازی

دستگاه آبساز دارویی برای تولید آبی که در صنایع دارویی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. آب دارویی در تمامی فرایندهای و تولید دارو، نظافت اتاق ، شستشوی ماشین آلات دارویی و نیز آزمایشگاه های کنترل کیفیت بکار برده می شود ضرورت زیادی دارد.

کیفیت این دستگاه ها و کیفیت تولید آب خروجی از این دستگاه های آبساز دارویی همواره مورد توجه نهادهای نظارتی بوده است. دستگاه آب شیرین کن صنعتی علاوه بر آن که باید املاح موجود در آب را تا حد قابل قبولی حذف نموده و یون زدایی کند همچنین می بایست متناسب با گرید آب دارویی مورد نیاز آبی بدون میکروارگانیسم ها و یا حتی اندوتوکسین تهیه نماید. گاهی اوقات از بعضی آب های تولیدی دستگاه های آبساز دارویی می توان حتی به عنوان آب قابل تزریق به بدن نیز استفاده نمود. ظرفیت این نوع دستگاه های آبسازبا توجه به درخواست و نوع نیازکاربران از ظرفیت هایی کمتر از 100 لیتر در ساعت تا ظرفیت هایی بیش از 5000 لیتر در ساعت امکان پذیر می باشد.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی با طراحی های متنوعی ساخته می شوند و همگی قادر هستند بطور آنلاین کنداکتیویته آب مقاومت الکتریکی آب را اندازه‏ گیری نمایند. همچنین تمامی سنسورها، ابزاردقیق و تجهیزات بکار رفته در آبسازهای بیمارستانی از نوع هایژنیک هستند و کاملا متناسب با مصارف پزشکی و دارویی طراحی و ساخته می‏شوند.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی با توجه به نوع و گرید آب خروجی آن ها برای مصارف پزشکی مانند (تخت‏های دیالیز بیمارستان ها، مصارف دندانپزشکی و همچنین مصارف آزمایشگاهی با خلوص بسیار بالا می باشند. لازم به ذکر است که حتما باید قبل از ورود پساب صنایع داروسازی به سیستم تصفیه یا سیستم فاضلاب شهری، زائدات آن به طور کامل حذف گردد زیرا ممکن است حاوی مواد سمی خطرناکی برای موجودات زنده و محیط زیست باشند.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در صنایع معدنی و صنایع فولاد

در صنایع معدنی و فولاد، آب مورد استفاده می بایست حتما کیفیت لازم را داشته باشد. اگر آب مصرفی کیفیت مد نظر را نداشته باشد محصولی که تولید خواهد شد ممکن است کیفیت پایین داشته باشد.

منتقل شدن حرارت آب به مقدار املاح موجود در آن بستگی دارد. پس الزامی می باشد که میزان املاح آب و یون های موجود در آب به طور دائم کنترل و ارزیابی و اندازه گیری گردد. تا هدایت الکتریکی و هدایت حرارت مورد نظر در صنایع معدنی و صنایع فولاد به خوبی توسط آب انجام پذیرد.

پساب صنایع فلزی دارای مقدار بسیار زیادی از فلزات می باشد. به ویژه زمانی که آلودگی فلزی مربوط به فلزات سنگین باشد، خطر چند برابر باشد. فلزات سنگینی مثل سرب، کادمیوم، نیکل، کروم و مس اگر در فاضلاب وجود داشته باشند و وارد محیط زیست شوند خطر آفرین هستند. این نوع مواد به راحتی تجزیه پذیر نمی باشند و در نتیجه جمع شدن این فلزات در محیط زیست بسیار خطرناک می باشد.

حتی گمانه هایی وجود دارد مبنی بر این که افزایش 5 برابری مبتلایان به ام اس MS ناشی از آلودگی هایی هوا و پساب کارخانه فولاد و ذوب آهن است. این خطرات به علاوه کمبود جدی آب و نیاز فراوان این صنایع به آب، باعث تشدید نیاز به تصفیه آب در صنایع فلزی و آبکاری می شود. پساب صنایع فلزی باید حتما قبل از ورود به محیط زیست تصفیه شوند و فلزات سنگین آن حذف شود.

 مراحل تصفیه آب در صنایع فلزی

  1. آشغالگیری فاضلاب برای حذف ذرات درشت و معلق از جمله ذرات فلزی
  2. متعادل سازی
  3. ایستگاه پمپاژ
  4. چربی گیری فاضلاب: که با توجه به میزان چربی موجود در فاضلاب از روش های مختلفی مثل CPI، DAF و API استفاده می شد.
  5. فرایند انعقاد لخته سازی. در این مرحله با اضافه کردن مواد منعقد کننده، ذرات فلزات محلول به حالت نامحلول در آمده و توده های نامحلولی تشکیل می دهد که ته نشین می شود.
  6. ته نشینی مواد لخته شده و در نهایت عبور فاضلاب از فیلتر شنی و فیلتر کربنی. در صنایع فولاد معمولا ذرات ریز معلق زیادی در پساب تولیدی وجود دارد. بنابراین لازم است پساب پس از عبور از فیلتر شنی و کربنی، از فیلتر کارتریج میکرونی هم عبور داده شود تا به رنگ و شفافیت و خلوص مورد نظر برسد.
  7. برای تصفیه آب در صنایع فلزی، بسته به دبی آب یا پساب، می توان از پکیج تصفیه فاضلاب و یا از تصفیه خانه بتنی فاضلاب استفاده نمد.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در در صنایع چوبی و کاغذ سازی

همان طور که مشهود می باشد در صنایع چوبی و کاغذ سازی میزان مصرف آب بسیار بالا است. اگر فقط از آب شهری برای این صنایع استفاده شود، هزینه و میزان مصرف آب را بسیار بالا می برد. اما با تصفیه آب توسط یک دستگاه مناسب در صنایع چوبی  کاغذ سازی می توان بیشتر از 90% از پساب تولیدی را مجددا مورد استفاده قرار داد.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در صنایع پتروشیمی

فاضلاب های صنایع پتروشیمی سرشار از مواد آلی، چربی و شیمیایی می باشد. با توجه به این که این صنایع معمولا در کنار آب قرار دارند و فاضلاب آنها وارد دریا می شود. اگر فاضلاب صنایه پتروشیمی کاملا و به خوبی تصفیه نشود می تواند باعث خطرات جدی برای سلامت محیط زیست و آبزیان شود.

همچنین چربی گیری نمودن در تصفیه فاضلاب پتروشیمی یک مرحله مهم می باشد. برای حذف نمودن ترکیبات آلی نیز لازم است که از روش تصفیه بیولوژیکی استفاده شود. در سیستم تصفیه بیولوژیکی باکتری ها در دو دسته هوازی و بی هوازی، مواد آلی موجود در فاضلاب را تجزیه می کنند. سیستم تصفیه بیولوژکی باکتری ها را به مواد بی خطر تبدیل می کند.

کاربرد دستگاه آب شیرین کن صنعتی در رنگرزی

به دلیل این که میزان مصرف آب در صنایع رنگرزی بالا می باشد. پساب این صنعت بسیار زیاد است و حاوی مواد شیمیایی است که برای محیط زیست مضر می باشد. بنابراین استفاده از یک دستگاه تصفیه پساب فاصلاب و همچنین دستگاه تفیه آب مناسب برای تولیدات در رنگرزی اهمیت زیادی دارد. تصفیه آب در صنایع رنگرزی مطابق با استانداردهای شهرک های صنعتی انجام می گیرد.

گروه صنعتی آبکو با بیش از 15 سال سابقه فعالیت درخشان در زمینه طراحی و پیاده سازی دستگاه های آب شیرین کن صنعتی دارد. این شرکت با بیش از 100 ها برند مطرح در کشور ایران و کشور های همسایه همکاری داشته است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  •  صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی: شرکت آرایشی بهداشتی سینره ، شرکت آرایشی بهداشتی آواتیس و داروسازی پوبر و دلتا دارو و…
  • صنایع غذایی: شرکت طبیعت، شرکت سه نان، شرکت شکلات آچاچی و…
  • صنایع لبنی: شرکت میهن، شرکت بلمینی، شرکت سوتچی لر و…

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.