صفحه اصلی

مقالات

فاضلاب خاکستری، نحوه ی تصفیه و مصارف آن

فاضلاب خاکستری، نحوه ی تصفیه و مصارف آن

فاضلاب خاکستری یا همان آب خاکستری Grey water شامل آب های مصرفی خانگی می باشد. منابع شستشوی خانگی شامل دوش های حمام، ظرفشویی و روشویی‌ها، وان‌های حمام، ماشین های ظرفشویی و لباسشویی هستند.
انواع فاضلاب

فاضلاب خاکستری یا همان آب خاکستری Grey water شامل آب های مصرفی خانگی می باشد. منابع شستشوی خانگی شامل دوش های حمام، ظرفشویی و روشویی‌ها، وان‌های حمام، ماشین های ظرفشویی و لباسشویی هستند.

فاضلاب خاکستری همان آب‌ های مصرفی مانند دوش گرفتن، ماشین‌ های لباسشویی و روشویی هستند. اما گاهی آب سینک آشپزخانه و ظرفشویی نیز آب بازیافتی یا همان آب خاکستری به حساب می‌آیند. 80 درصد فاضلاب تولید شده در خانه‌های ما آب خاکستری می‌باشد. و این می‌تواند گزینه خیلی مناسبی برای استفاده دوباره همان آب باشد. آب خاکستری تولید شده رابطه مستقیمی با آب مورد نیاز برای فلاش تانک‌ها را دارد.

کمبود آب مشکل بسیار مهمی در کل جهان است. منابع آب تازه در جهان به شدت آلوده و پر از املاح شده و کاهش یافته اند. امروزه، کل دنیا به شکل تهدید آمیزی در حال تغییر است. منابع آب به سختی تقاضا کننده های آب را تأمین می کنند. در کل ایران، منابع آب بسیار کمی وجود دارد که به دلیل بارشهای بسیار کم باران در سالهای اخیر است.

با افزایش جمعیت و تغییرات جوی دنیا، تقاضای آب در کل دنیا بیشتر می‌شود. در سال های اخیر تغییرات جو و فعالیت های انسانی باعث شده تا کیفیت آب منابع آب مثل دریاچه ها، رودخانه ها و… کاهش یابد. هدر رفتن آب زیاد و هزینه های بالا از جمله مسائل مهم آب کشور ما است.

تصفیه و مصرف دوباره آب خاکستری، باعث افزایش ذخیره‌ آب در نواحی شهری می شود. آب خاکستری باعث بالا رفتن کیفیت آب مصرفی عمومی، کاهش مواد آلوده کننده‌ ی محیط زیستی و همچنین باعث کاهش هزینه می شود. فاضلاب خاکستری تصفیه شده، برای مصارف غیر شرب و بهداشتی کاربرد دارد مانند کشاورزی، فلاش‌تانک دستشویی، آبیاری گل و گیاه، شستشوی ماشین، آبیاری زمین های چمن و … بکار می رود.

فاضلاب خاکستری
فاضلاب خاکستری

مزایای استفاده مجدد از آب خاکستری تصفیه شده

1- ذخیره آب شهری

آب خاکستری تصفیه شده می‌تواند در بیشتر اوقات، جایگزین آب شهری باشد. آب مصرفی خانگی به دو قسمت درونی و خارجی تقسیم می‌شود. تمامی آب مصرفی خانه به جز آب توالتها، تصفیه شده چه در داخل خانه و چه در بیرون مورد استفاده قرار می گیرد.

2- فشار خیلی کمتر بر روی سیستم های فاضلاب شهری

استفاده از آب خاکستری باعث می شود تا ظرفیت سیستم های آب فاضلاب بالا ‌برود.

3- بهره گیری از انرژی خیلی کمتر

به علت کاهش مقدار آب شهری بهره گیری از انرژی کمتر می شود.

4- تغذیه آب و منبع های آب زیرزمینی

با استفاده از آب خاکستری تصفیه شده، منابع آب زیرزمینی تغذیه می شود.

از دیگر مزایای تصفیه آب این فاضلاب امکان استفاده مجدد از آن در خانه بوده که این سبب باعث می شود تا از آب شهری کمتر استفاده کنیم. آب تصفیه شده می تواند برای اموری مثل آبیاری فضاهای سبز، آپارتمان ها، سیفون توالت، گلخانه‌ها، به مصرف دوباره همان آب برسند و بهره بهتری گیرند.

شرکت آبکو تنها شرکتی است که دستگاه های فروخته شده ی خود را به صورت هفتگی و رایگان برای مشتریان خود بررسی می نماید. شرکت آبکو با توجه به نیاز جامعه دستگاه های خود نظیر اسمز معکوس RO، دستگاه تزریق ازن O3 ، آبساز دارویی، آب شیرین کن صنعتی و… را در شرکت خود به تولید انبوه رسانده تا رضایت مشتریان خود را جلب کند.

فاضلاب سیاه

فاضلاب خانگی را می توان به دو گروه فاضلاب خاکستری و سیاه تقسیم بندی کرد. بخش خاکستری شامل تمامی فاضلاب تولید شده به غیر از فاضلاب توالت است. فاضلاب خاکستری شامل مواد شوینده و املاح کمی است. به راحتی بوسیله یک سپتیک تانک ساده و عملیات هوازی یا بی‌ه وازی قابل تصفیه است، فاضلاب خاکستری را میتوان پس از تصفیه ابتدایی به مخازنی جهت ذخیره سازی منتقل نمود. که از آن برای سیفون توالت، آبیاری فضای سبز و شستشوی محیط استفاده می شود.

فاضلاب خانگی سیاه را می توان مستقیما به شبکه فاضلاب انتقال داد، یا برای آن ها نیز سپتیک تانک جدا گانه تهیه کرد. زیرا چون آن را با نام گنداب‌ها یا آب سیاه می‌شناسند. که شامل آب توالت خانه ها هستند.

فاضلاب سیاه
فاضلاب سیاه

انتقال فاضلاب خاکستری

فاضلاب خاکستری شامل انواع موجودات ریز میکربها، ویروس‌ها و چند نوع مواد شیمیایی معین است. عمده‌ ترین آن ها آمونیاک و نیز مقداری اوره می‌باشد. این فاضلاب باید از مسیر‌های سر بسته به محل تصفیه هدایت شود. انتقال این فاضلاب در ساختمان با انواع لوله PVC و لوله PP که به آن لوله پوش فیت هم می گویند انجام می شود. در محل‌ هایی که این لوله‌ ها به خط اصلی فاضلاب شهری متصل می شوند، از اتصالات استاندارد فاضلاب شهری و لوله دوجداره کاروگیت استفاده می شود. ولی لوله اسپیرال پلی اتیلن در شبکه‌ های عظیم محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله پلی اتیلن دوجداره، لوله پلیکا، انواع لوله پوش فیت و اتصالات آنها بهترین گزینه برای انتقال آب به تانکر فاضلاب خاکستری است. در طول زمان و تماس دائمی با مواد خورنده، گازهای فاضلاب هیچ تغییری نمی کنند و به سرویس دهی ادامه می دهند. لوله کشی فاضلاب باید به درستی و با اتصالات مناسب و با کیفیت انجام شود.

کاربردهای آب خاکستری

  • آبیاری فضاهای سبز مزارع و پارک ‌ها
  • تأمین آب مورد نیاز کارخانجات
  • پرکردن فـلاش تـانک ها
  • سرویس‌ های بهداشتی عمومی
  • شستشوی محوطه و پارکینگ
  • شستشوی ماشین ها
مزایای استفاده از فاضلاب خاکستری
مزایای استفاده از فاضلاب خاکستری

مزایای استفاده از آب خاکستری

  • بازگردانی آب و استفاده مجدد از آب تصفیه شده
  • صرفه جویی در مصرف آب شرب
  • استفاده صحیح از آب شرب که با هزینه های زیادی تولید می شود
  • صرفه جویی در هزینه های مصرفی
  • امکان آبیاری فضای سبز به صورت خودکار و با زمان بندی مشخص
  • جلوگیری از هدر رفتن آب، به خصوص در مکان های عمومی مانند مدارس، ادارات و مجتمع های مسکونی
  • کاهش میزان مهاجرت از روستاها و شهرها و بهبود وضع زندگی مردم
  • عدم گرفتگی لوله ها به دلیل غلظت پایین مواد آلی

نکاتی که باید درباره آب خاکستری بدانید!

  • آب خاکستری به هیچ وجه قابل آشامیدن نیست.
  • از این آب نباید بر روی قسمت هایی از گیاهان نیز افشانه کرد چرا که برای سلامت و بهداشت گیاهان نیز مفید نمی باشد.
  • هرگز نباید آب خاکستری را ذخیره کنید و لازم است که توجهی نسبت به میزان زمین کشاورزی و آب خاکستری نیز برقرار نمایید.
  • با آب خاکستری تصفیه نشده اقدام به آبپاشی زمین کشاورزی یا دیگر مواردی که مورد استفاده دارد نیز نپردازید و سعی کنید که از آب به صورت زیر سطحی نیز بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.