صفحه اصلی

مقالات

جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO برای تولید کردن آب آشامیدنی به روش نمک زدایی کردن از آب‌ های شور مثل دریا استفاده می‌ شود.
دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO برای تولید کردن آب آشامیدنی به روش نمک زدایی کردن از آب‌ های شور مثل دریا استفاده می‌ شود.

کاربرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس تولید نمودن آب شرب با طعم بهتر و از بین بردن عامل میکروب و بیماری و بو نا مطبوع می باشد. از این دستگاه برای تولید کردن آب مورد نیاز دیگ ‎های بخار و برج ‌های خنک‌کننده و ‏همچنین برای استفاده مجدد از این آب برای تصفیه می ‎نماید.

جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

از آن‎ جایی که دستگاه تصفیه اسمز معکوس یک دستگاه مهم است باید در نگه‎ داری آن دقت کنیم. ما با رعایت نکات خاص باید در جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب تلاش کنیم.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس در صنایع گسترده‌ ای از جمله داروسازی، صنایع سازنده نیمه هادی، آرایشی و بهداشتی، تولید برق و دیگر صنایع به‌کار برده می ‌شود. استفاده از این دستگاه آب شیرین‌کن یک روش معمولی برای تصفیه آب به ‎شمار می‎رود.

عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس باعث غلیظ‌ تر شدن نمک‎ های محلول در آب می‌ شود. همین روش عملکرد آن باعث شده که شبیه به یک برج خنک‌ کننده یا بویلر باشد. نفوذ کردن آب خالص به ممبران باعث غلیظ‌ تر شدن نمک‌ های باقی‌ مانده خواهد شد.

با افزایش غلظت نمک محلول در آب  می ‌توان حدس زد که نمک به‌ طور مستقیم روی سطح ممبران یا درون کانال جریان آب رسوب کرده است.

روش های جلوگیری از تشکیل رسوبات در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

سه روش برای جلوگیری از تشکیل رسوبات در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس برای محافظت از این دستگاه و بهتر شدن عملکرد آن تاثیر زیادی دارد.

  • تزریق اسید

برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می‌توانید از اسید استفاده کنید. تزریق اسید می‌ تواند در پیشگیری از ایجاد رسوب کربنات کلسیم موثر باشد. یکی از عیوب تزریق اسید این است که باعث تشکیل دی‌ اکسید کربن می‌ شود. این ماده هم سریعا در فیلتر ممبران نفوذ می‌ کند. بنابراین باید اول آنالیز آب خوراک را انجام دهیم. پس از این که ترکیباتش را مشخص کردیم می‌ توانیم روش مناسب را پیدا کرده و انتخاب کنیم.

  • رزین سختی‌گیری

روش رزین سدیمی یکی از بهترین روش‌ ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به ‌شمار می‌ رود. این سیستم به اسم پیش تصفیه RO استفاده می ‌شود و روی حذف کاتیون‎ های کلسیم و منیزیم تمرکز می‌کنند. در این روش، رزین سدیمی تبادل بین یون‎ های کلسیم و منیزیم که در خوراک موجود هستند را انجام می‌ دهد. نکته آخر این که کارایی این سیستم در جلوگیری از تشکیل رسوب درحدود 99 است.

  •  آنتی اسکالانت

یکی از اقتصادی ‌ترین روش‌ ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس استفاده از روش آنتی اسکالانت است. با استفاده از مواد شیمیایی که شبیه به آنتی اسکالانت‎ هایی که در دیگ‎ ها و برج‎ های خنک کننده  هستند می ‌توان شکل‌گیری کریستال ‎های رسوبی را تا حد زیادی کم کرد. این‎ کار باعث می ‎شود که به آن ‎ها اجازه خروج از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس آب به وسیله پساب داده شود.

در نتیجه تا موقعی که دستگاه تصفیه آب کار می‌ کند، احتمال دارد که نقاط اشباع نمک‌ های کربنات و کلسیم و سولفات افزایش پیدا کند. وقتی‌ که دستگاه تصفیه خاموش است؛ باید دستگاه را با استفاده از آب تصفیه شده یا آب خوراک کم فشار برای جایگزین کردن آب مانده در دستگاه تصفیه و نمک‌ های اشباع موجود شستشو داد.

رسوب در سیستم تصفیه آب RO چگونه اتفاق می افتد؟

رسوب در غشا یک عیب اجتناب ‌ناپذیر در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس صرفا برای احیا کردن فاضلاب می ‌باشد. به قصد روشن‌ شدن روال گسترش رسوب ‌دهی در غشا، یک مطالعه تکنیکی و حرفه‌ای انجام شد که همه غشا هایی که رسوب داشتند و در امتداد کانال خوارک یک سیستم تصفیه بودند، در مقیاس صنعتی برای احیا کردن فاضلاب تجزیه و تحلیل شد.

نتایج نشان داد که شار آب و راندمان رد نمک از غشایی که رسوب داشت، در سر و انتهای غشا بین دوازده عنصر کم ترین مقدار بود. عمده این رسوب‌ ها متشکل از پروتئین ‌ها و اسید فولویک ‌ها و پلی ساکارید ها می‌ باشد. مقدار غلظت atp از مواد رساننده روی عنصر هایی که روی غشا های اول و دوازدهم بودند، خیلی از عناصر دیگر بیشتر بود.

همین مسئله نشان ‌دهنده سوخت شدید زیستی می ‌باشد. ولی جای نگرانی نیست و برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس چندین راه مختلف وجود دارد. شما می‌ توانید هرکدام از روش ‌هایی که فکر می ‌کنید بهتر عمل می‌ کند را برای بر طرف کردن رسوب دستگاه انجام دهید.

بهترین روش‌ ها برای جلوگیری از رسوب در دستگاه تصفیه آب

چندین روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس وجود دارد که ما به بررسی دو روش به ‌طور کامل می ‌پردازیم:

تصفیه آب به روش اسمز معکوس

قبل از تصفیه کردن، آب به دستگاه اسمز وارد می‌شود و به جهت عبور آن‎ ها از غشا یا ممبران، به فشار احتیاج دارد. این فشار به وسیله پمپ‌ های مخصوص ایجاد می‌ شود. منافذی که روی غشا وجود دارند بسیار ریز هستند و فقط قابلیت عبور آب خالص از آن‌ ها وجود دارد که در آخر از دستگاه بیرون می‌ رود. این روش که به منظور جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه کاربرد دارد.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس Reverse Osmosisکه به نام تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده می باشد، یکی از روش های الهام گرفته شده از رفتار طبیعت است. این روش تا حدود زیادی نمک و املاح و یون های مضر را از آب حذف می کند. این روش تصفیه آب در واقع اینگونه عمل می کند که با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها و مواد رسوب کننده و غیره جلوگیری به عمل آورده و در نهایت آب خالص و تصفیه شده به ما می دهد. دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی شوری آب و املاح ورودی آن را با استفاده از روش اسمز معکوس (RO)، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

دارای مزایای خاص خودش نیز هست که شامل این موارد است.

  • تولید آب بدون سرب و کمک به کم‌ شدن بیماری ‌هایی مانند فشار خون و کم‌ خونی در خردسالان
  • از بین بردن انگل و میکروارگانیسم‌ هایی که در آب وجود دارند
  • حذف کردن سدیم موجود در آب و کم کردن بیماری‌ های کبدی و کلیه
  • جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب

دستگاه‌های ضد رسوب مغناطیسی و الکترو مغناطیسی

این نوع از ضد رسوب ‌ها آنتن یا سیم هایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس کاربرد دارند. رسوب گیر های اکترومغناطیسی نوعی امواج الکترونیکی تولید می‌ کنند که مدام درحال تغییر کردن هست. سپس از راه آنتن هایی که به‌دور لوله پیچیده می‌ شوند به آب سخت درون لوله منتقل می‌ کند. به‌ خاطر این میدان، نمک های محلول که به صورت یون درون آب وجود دارند، به بلور های ریز و معلق تبدیل می‌ شوند.

جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، شبیه به یک برج خنک کننده یا بویلر رفتار می کند. چرا که باعث می شود نمک های محلول در آب غلیظ تر شوند. با نفوذ آب خالص به ممبران، جریان نمک های باقی مانده غلیظ تر خواهد شد. اگر غلظت یک نمک محلول در آب بیش از حد باشد، احتمال می رود که نمک مستقیما روی سطح ممبران یا درون کانال های جریان آب از ممبران رسوب کند. رسوبات ابتدا در فیلتر های ممبران انتهایی دستگاه تصفیه که پیش از خروج جریان غلیظ، آب در آن ها جریان می یابد، تشکیل می شوند.

جلوگیری از تشکیل رسوب با استفاده از اسید

تزریق اسید یکی از روش های موثر در جلوگیری از ایجاد رسوبات کربنات کلسیم است. درحالی که قادر نیست از تشکیل رسوبات سولفات یا سیلیس جلوگیری کند. یکی از اصلی ترین معایب تزریق اسید در این زمینه این است که باعث ایجاد دی اکسید کربن شده که به سادگی در ممبران نفوذ می کند.  گذشته از این مورد، هوازدائی می تواند به تجهیزات پایین دستی تبادل یونی، بار اضافه تحمیل کند.

سختی گیری آهک، میزان قلیایی بودن، مقدار سیلیس محلول و سختی آب را تا نقطه ای کاهش می دهد که دستگاه تصفیه آب RO با کاهش تشکیل رسوبات، قادر به کار در بازیابی نفوذ پایین باشد. با این حال، برای افزایش بازیابی ممبران که از فشار ورودی اسمز معکوس استفاده می کند، باید سختی آب را بیش از پیش کاهش داد.

این مورد مستلزم نرم سازی زئولیت آب خوراک اسمز معکوس است که با به کارگیری رزین تبادل کاتیونی انجام می شود. این رزین با استفاده از اسید قوی و کلرید سدیم احیا می شود. یکی از مزیت های این روش، آن است که کاستیک سدیم هیدروکسید را قادر می سازد تا به جریان آب بالادستی در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس تزریق شده و pH آب خوراک را افزایش می دهد. در نتیجه باعث افزایش حذف خاصیت قلیایی، سیلیس محلول و بور خواهد شد. کار کردن دستگاه در مقادیر pH بالا، باعث کاهش پتانسیل تشکیل رسوبات سیلیس می شود.

استفاده از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب

مقرون به صرفه ترین روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب، تزریق یک نوع باز دارنده می باشد. با استفاده نمودن از مواد شیمیایی مشابه با آنتی اسکالانت های مورد استفاده در دیگ ها و برج های خنک کننده، می توان شکل گیری کریستال های رسوبی را تا حد قابل قبولی کاهش داد.  و به آن ها اجازه خروج از دستگاه تصفیه آب از طریق پساب را بدهد. به این ترتیب، تا زمانی که دستگاه تصفیه آب کار کند، ممکن است نقاط اشباع نمک های کربنات کلسیم و سولفات بیشتر شود. زمانی که دستگاه تصفیه آب RO خاموش باشد، لازم است دستگاه با استفاده از آب تصفیه شده یا آب خوراک کم فشار برای جایگزینی آب مانده در دستگاه و نمک های اشباع موجود، شسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.