صفحه اصلی

مقالات

اجزا اصلی اسمز معکوس کدام اند؟

اجزا اصلی اسمز معکوس کدام اند؟

به طوی کلی در اجزا اصلی اسمز معکوس از یک اجزای مشترک استفاده می‌کنند، برخی از سیستم های تصفیه آب دارای 5 الی 9 مرحله فیلتر می باشند.
اجزا اصلی اسمز معکوس

 اجزا اصلی اسمز معکوس به طور کلی زیر سینک نصب می‌شود و آب آن ذخیره می شود. لذا تمام این سیستم‌ ها شبیه هم هستند.

به طوی کلی در اجزا اصلی اسمز معکوس از یک اجزای مشترک استفاده می‌کنند، برخی از سیستم های تصفیه آب دارای 5 الی 9 مرحله فیلتر می باشند. اما ممکن است بخاطر تعداد فیلترها یا کیفیت لوازم استفاده شده در آن ها با هم متفاوت باشند.

اجزا اصلی اسمز معکوس

  • شیر برداشت

شیر دسته ی اهرمی بلندی مانند شیر آب سرد و گرم می باشد. ولی کمی باریک تر که بر روی گوشه ی سینک نصب می‌شود تا بتوانیم آب تصفیه شده را توسط آن مصرف نماییم.

  • پیش فیلترها

آب اصلی قبل از ورود به سیستم های RO از درون 3 عدد فیلتر عبور میکند تا کلر و رسوب، زنگ و شن و جرم آب را نیز بگیرد تا قبل از ورود به دستگاه کمی سبک تر شود.

  • غشاء اسمز معکوس

این غشاء از تعدادی لایه تشکیل شده ، که محل ورودی آب اصلی می‌باشد. در این مرحله پیش از رسیدن آب به مخزن ذخیره، آلاینده های شیمیایی، میکروبی به دام می افتند. پس از آن با گذشت از فیلتر پست کربن وارد مخزن می‌شود.

آب بعد از گذشتن ازغشاء وارد فیلتر پست کربن می شود تا طعم وبوی باقی مانده در آب را بگیرد. این نوعی از کربن فعال از جنس پوست نارگیل می باشد که مزه بد آب را بهبود می بخشد.

  • سوئیچ های خودکار

سوئیچ فشاربالا برای زمانی است که آب مخزن پرشده باشد دستور خاموش کردن دستگاه را صادر می کند. سوئیچ فشار پایین برای زمانی است که سطح آب مخزن کم شده ودستور روشن شدن سیستم را می دهد. زمانیکه RO فعال میشود همان مقدار از آب که بصورت دور ریز یا پسآب تولید شده است، از طریق سوپاپ یک طرفه نیز وارد دریچه ی فاضلاب زیر سینک می شود.

  • سوپاپ کوچک یک طرفه

زمانی که جریان پسآب قصد خروج از دستگاه را دارد آن را کنترل میکند و اجازه برگشت پسآب به دستگاه را  نمی‌دهد. باعث ایجاد تراکم و فشاربالا به لایه های اسمز معکوس شده است تا میزان سختی آب را بر اساس ppm کنترل کند و باعث کاهش حجم پسآب و یا دور ریز آب شود.

  • مخزن ذخیره سازی آب

این مخزن، محلی برای جمع شدن آب تصفیه شده می باشد،که ظرفیت آن میتواند از 2 تا 4 گالن باشد. به گونه ای طراحی شده که فشار داخل آن زمانی که از آب پر شده باعث شدت خروج آب می شود. این سیستم تصفیه آب درواقع همان وسیله ای است که شما با کمک آن می‌توانید ناخالصی های آب را فیلتر و آن را تبدیل به آب آشامیدنی کنید.

  اجزا اصلی دستگاه اسمز معکوس

  • پیش تصفیه: بسته به کیفیت آب ورودی قابل طراحی است.
  • ممبران: نوع آن بر اساس کیفیت ورودی، در خواستی آب انتخاب می شود.
  • پرشر وصل: دارای تحمل فشار مطابق با نیاز و سایز فیلترها می باشد.
  • میکرو فیلتر: برای حذف ذرات معلق احتمالی باقی مانده تهیه شده است.
  • آنتی اسکالانت :باعث محافظت بیشتر از ممبران ها می شود.
  • پمپ فشار قوی : به منظور غلبه بر فشار اسمزی تعبیه میگردد.

مواد محلول

عبارت است ازانواع نمک ها، مواد آلی همانند شکرویا روغن های محلول در آب می باشد. ماده حل شده به دلیل نیروی جاذبه مولکولی که توسط حلال اعمال می شود، به صورت محلول باقی می ماند. در منابع آب شهری، بالاترین غلظت مواد حل شده مربوط به انواع نمک هامی باشد.

اسمز معکوس یا RO

یک تکنولوژی است و تقریبا در هر صنعتی که نیازبه تفکیک مواد حل شده از حلال باشد عمومیت پیدا کرده است. در صنعت، جهت تهیه آب DM و تصفیه فاضلاب بهداشتی استفاده زیادی از RO می شود. دستگاه RO در تهیه آب آشامیدنی از طریق نمک زدایی آب دریا و حتی بهبود مزه ی آب با از بین بردن آلودگی های مضر، مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از روش های مهم در تصفیه آب است که در تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی و…  مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین آب خالص تهیه شده با استفاده از این روش در عمل های دیالیز و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنولوژی نیز در تصفیه فاضلاب و حتی غلضت محلول های نمکی در صنایع غذایی کاربرد دارد.

استفاده از RO در مصارف خانگی حتی در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه عمومیت پیدا کرده است، به همین دلیل به یک عبارت خانگی تبدیل شده است. در این کاربرد و بسیاری از کاربردهای دیگر،درRo از فیلترهایی که دارای منافذ خیلی کوچک هستند استفاده می شود.

هزینه سیستم اسمز معکوس

موفقیت تکنولوژی اسمز معکوس، در گرو دلایل اقتصادی و سادگی بهره برداری از آن است. هزینه این سیستم در مقایسه با سایر تکنولوژی های تصفیه آب، نسبتا گران است. اسمز معکوس، نه مانند سیستم تقطیرنیاز به تغییر فاز زیاد انرژی دارد و نه مانند بسترهای تعویض یونی احتیاج به حجم زیاد اسید و سود دارد.

در فرآیند RO، از یک پمپ و یک لایه ی نیمه تراوا استفاده می شود. پمپ، نیروی رانش را مهیا می کند. لایه ی نیمه تراوا بین آب و ماده حل شده، تمایل دارد که آب را از خود نیزعبور دهد، در نتیجه، اکثر ماده حل شده در پشت غشا(لایه) باقی می ماند و این کار باعث غلضت جریان در پشت غشا می شود.

همچنین لایه غشا RO قادر به حذف ذرات معلقی است که به هیچ عنوان نمی توانند از غشا عبور کنند. غیر از این که آسیب مکانیکی به غشا وارد شود.

اسمز معکوس

اسمز معکوس یک فرآیند جداسازی است. در این فرآیند، جریان آب خوراک به دو جریان آب محصول و جریان آب تغلیظ شده تقسیم می شود. در این روش با عمل فیلتر کردن آب که در آن، کل آب خوراک از فیلتر عبور می کند و ذرات معلق در پشت فیلتر باقی می مانند، مقایسه می شود.

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن از فشار برای معکوس کردن جریان اسمزی آب از درون یک لایه ی نیمه‌ تراوا استفاده می‌شود. اگر یک لایه ی نیمه‌تراوا بین دو محلول آب خالص و ناخالص قرار گیرد آب بطور طبیعی و تحت خاصیت اسمزی از غلظت بالاتر به غلظت پائین‌تربه چرخه در می آید. این پدیده تا وقتی که پتانسیل‌های شیمیایی هر دو طرف برابر گردند ادامه خواهد داشت. در حالت تعادل اختلاف فشار بین هر دو طرف غشا برابربا اختلاف فشار اسمزی است. اگر فشاری برابر با اختلاف فشار اسمزی به محلول  غلیظ‌تر به عمل آید ،جریان آب قطع خواهد شد. در صورتی که فشار وارد شده بیشتر از فشار اسمزی باشد، جهت جریان طبیعی آب معکوس خواهد گردید.

غشاهای جدید در یک فشار خاص، نمک بیشتری را دفع می کنند و آب بیشتری را از خود عبور می دهند و نهایتا بازدهی انرژی، افزایش می یابد. همچنین آنها با دوام هستند و قادر به دریافت آب خوراک و محلول های شیمیایی قوی هستند.

دستگاه ریورس اسمز RO

اسمز معکوس، حد نهایی فیلتراسیون می باشد که ممبران، به عنوان سپر برای نمک های محلول و مولکولهای غیر ارگانیک عمل می کند، در مقابل؛ ملکول های آب، به طور آزادانه از غشاء ممبران گذر کرده و یک جریان آب خالص را ایجاد می کند. میزان دفع نمک های محلول در دستگاه RO بین 95 تا بیش از 99 درصد می باشد. کاربرد سیستم های RO بسیار متعدد و متغیر می باشد که شامل نمک زدائی آب دریا یا آب شور، تولید آب آشامیدنی، بازیافت فاضلاب، فرایند تولید نوشابه، آب صنعتی، صنایع غذایی و مصارف خانگی می باشد.

همچنین  در تولید آب با خلوص بسیار بالا برای استفاده در صنایع نیمه رسانا، آب ورودی بویلرها، کاربرد های آزمایشگاهی تبادل یونی (IX)، به طور چشمگیری، هزینه های راهبری و توالی احیارا کاهش می دهد. فشار مورد نیاز برای سیستم های RO، در محدوده 5 بار تا 84 بار می باشد که برای آب سطحی تا آب دریا قابل استفاده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.