صفحه اصلی

مقالات

انواع روش ها و دستگاه های ضد عفونی کننده آب

انواع روش ها و دستگاه های ضد عفونی کننده آب

دستگاه ضد عفونی کننده آب و پساب، یک سیستم یا پکیج است که قادر به تصفیه آب و پساب می باشد. این دستگاه با از بین بردن آلودگی میکروبی آب یا پساب، آن‌ ها را ضد عفونی می‌کند.
انواع روش ها و دستگاه های ضد عفونی کننده آب

دستگاه ضد عفونی کننده آب و پساب، یک سیستم یا پکیج است که قادر به تصفیه آب و پساب می باشد. این دستگاه با از بین بردن آلودگی میکروبی آب یا پساب، آن‌ ها را ضد عفونی می‌کند.

در جهت حفاظت از سلامت انسان و موجودات زنده در برابر خطرات آلودگی‌های میکروبی، استفاده از دستگاه ضدعفونی از اقدامات بسیار مهم و ضروری در تصفیه انواع سیستم‌های آب، پساب و فاضلاب است. استفاده از پکیج‌های ضد عفونی آب آشامیدنی به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در مورد مصرف آب شرب دارند، بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از ضد عفونی کننده آب در صنعت آب و فاضلاب، در بخش بهداشت عمومی و در مناطقی که با کمبود آب روبرو هستند، بسیار مهم است. با استفاده از این مواد، می توان از انتقال بیماری ها و افزایش بهداشت عمومی جلوگیری کرد. علاوه بر این، استفاده از ضد عفونی کننده آب می تواند در کاهش آلودگی و آلودگی های آب کمک کند و در نتیجه به محیط زیست نیز کمک کند.

روش های ضدعفونی کننده آب

 ضدعفونی کردن آب به روش فیزیکی

ضد عفونی کننده های آب به عنوان یک روشی اساسی برای جلوگیری از انتقال بیماری ها و حفظ بهداشت عمومی استفاده می شوند. مواد ضد عفونی کننده آب می توانند به صورت مختلفی عمل کنند. برخی از آنها می توانند ویروس ها و باکتری ها را به وسیله انعطاف پذیری غشائی کشتن کنند. این ویژگی به آنها اجازه می دهد تا به سادگی به غشاء سلولی این میکروارگانیسم ها نفوذ کنند و باعث تخریب آنها شوند.

فرآیند تصفیه فاضلاب بهداشتی و فاضلاب با استفاده از کلر، باعث تشکیل عوامل جهش زا می‌شود. به همین دلیل، تحقیقات متعددی در جهت جایگزین کردن روش‌ هایی که اثرات زیست محیطی و بهداشتی نامطلوب را به حداقل برساند، در حال انجام است. این تحقیقات هدف دارند تا عوامل جهش زا و سرطان زا در پساب و فاضلاب تصفیه شده با کلر را کاهش دهند.

تکنیک های مختلفی برای ضدعفونی کردن آب و پساب وجود دارد که معمولا به صورت تجاری در دسترس قرار می گیرند. این تکنیک ها از اصول فیزیکی مانند اشعه گاما، اشعه ماوراء بنفش، اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس ro، حرارت و پرتوهای یونیزه و صدا برای ضدعفونی کردن آب و پساب استفاده می کنند. این روش ها با استفاده از این اصول فیزیکی، باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها و باکتری ها در آب و پساب می شوند و آنها را پاکسازی می کنند.

یکی از فناوری های ضدعفونی کننده آب، استفاده از گرما و انرژی خورشیدی است. این روش اخیراً به عنوان یک روش حرارتی و طبیعی در ضدعفونی آب مورد استفاده قرار گرفته است.

ضدعفونی کردن آب به روش شیمیایی

روش های شیمیایی برای از بین بردن ترکیبات نامطلوب و ضدعفونی کردن منابع آب، تصفیه پساب و فاضلاب یا آب های صنعتی استفاده می شوند. این روش ها بیشتر به مواد شیمیایی منتخب با خاصیت اکسید کننده و بیوکسیل بستگی دارند. برخی از مواد شیمیایی پرکاربرد در این روش ها شامل ازن، کلر، پتاسیم پرمنگنات و پراکسید هیدروژن هستند.

دستگاه کلر زن تصفیه آب
دستگاه کلر زن تصفیه آب

انواع سیستم های ضد عفونی کننده و گندزدای آب

  • دستگاه ازن ساز
  • دستگاه اشعه فرابفش UV
  • دستگاه کلر زن

 اهمیت ضدعفونی و گندزدایی آب

ضدعفونی کردن یک فرآیند است که به واسطه آن میکروارگانیسم های بیماری‌زا که می‌توانند به انسان بیماری انتقال دهند، از بین برده می‌شوند. این فرآیند یکی از روش‌های اساسی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی است که توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های تک‌یاخته ایجاد می‌شوند. ضدعفونی کردن به طور قابل توجهی به کاهش بیماری‌های منتقل شده از طریق آب و غذا کمک می‌کند، زیرا پاتوژن‌ها و انگل‌ها از بین می‌روند.

معیار های انتخاب دستگاه ضد عفونی کننده آب

روش های ضدعفونی آب هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند و برای انتخاب روش مناسب باید به ملاحظات فنی، اقتصادی، بهداشتی و محیط زیستی توجه کرد. در انتخاب روش ضدعفونی، معیارهای مهمی وجود دارد که به آنها باید توجه کرد:

1. کارایی: روشی که برای ضدعفونی آب انتخاب می شود، باید کارایی بالایی داشته باشد و بتواند به طور موثر باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد. توانایی ازبین بردن آلاینده­ ها را داشته باشد.

2. هزینه: هزینه استفاده از روش ضدعفونی نیز باید در نظر گرفته شود. روشی که هزینه کمتری داشته باشد و قابلیت استفاده در سطح گسترده تری را داشته باشد، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

3. سهولت استفاده: روشی که ساده و قابل استفاده باشد و نیاز به تجهیزات و فضای ویژه ای نداشته باشد، می تواند ترجیح داده شود.

4. تأثیر بر محیط زیست: تأثیر روش ضدعفونی بر محیط زیست نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. روشی که تأثیر کمتری بر محیط زیست داشته باشد و از انرژی کمتری استفاده کند، می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین فاقد خواص مضر برای انسان باشد.

با توجه به این معیارها، می بایست روش ضدعفونی آب را انتخاب کرد تا بتوان بهترین نتیجه را با کمترین هزینه و تأثیر بر محیط زیست به دست آورد.

عوامل موثر بر عملکرد دستگاه ضد عفونی کننده آب

هرگز نمی‌توان یک ماده را پیدا کرد که به طور کامل باعث ضدعفونی آب شود. با این حال، برای انتخاب بهترین نوع ماده ضدعفونی کننده آب، باید به مشخصات خاصی توجه کرد. این مشخصات شامل نوع ماده ضدعفونی کننده، نوع میکروارگانیسم، غلظت ضدعفونی کننده و مدت تماس، اثرات pH و دما، و تداخل فیزیکی و شیمیایی با مواد دیگر می‌شود.

از جمله مواد ضدعفونی کننده آب می‌توان به کلر، برومین، ایودین، کلرهگزیدین و پراکتیول هیدروژن پروکسید اشاره کرد. هر کدام از این مواد دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود هستند. برای مثال، کلر یکی از مواد ضدعفونی کننده آب پرکاربرد است و می‌تواند به طور کامل باکتری‌ها، ویروس‌ها را از بین ببرد. اما در برخی مواقع می‌تواند به آلودگی آب منجر شود و عوارض جانبی مانند بوی و طعم نامطبوع به آب بدهد. به همین دلیل، برای استفاده از کلر بهتر است از مقادیر معتدل و مطابق با استانداردهای بهداشتی استفاده شود.

علاوه بر این، مدت زمان تماس با ماده ضدعفونی کننده نیز برای اثربخشی آن بسیار مهم است. برخی از مواد ضدعفونی کننده نیاز به مدت زمان طولانی تماس با میکروارگانیسم‌ها دارند تا بتوانند آنها را از بین ببرند. در حالی که برخی دیگر به مدت زمان کمتری نیاز دارند. بنابراین، باید مدت زمان تماس مورد نیاز را بررسی کرده و مطابق با آن اقدام کرد.

در نهایت، تداخل فیزیکی و شیمیایی ماده ضدعفونی کننده با مواد دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی مواد ضدعفونی کننده آب ممکن است با برخی مواد دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی ایجاد کنند. بنابراین، برای استفاده از ماده ضدعفونی کننده، باید مواد دیگری که در تماس با آن قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار داد.

پکیج تزریق کلر جهت ضدعفونی آب

استفاده از کلر به عنوان یک روش متداول برای ضدعفونی آب رایج است. این روش برای ضدعفونی آب استخر و آب آشامیدنی استفاده می‌شود. کلر به صورت متفاوتی مانند هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم (کلر جامد)، اسید هیپوکلرو یا گاز کلر و دی اکسید کلر برای ضدعفونی استفاده می شود.

کلرزنی، یک روش موثر برای تصفیه آب است که باعث از بین بردن آلودگی‌های موجود در آب می‌شود. مزیت اصلی این روش این است که پس از کلرزنی، کلر همچنان در آب باقی می‌ماند و در صورت ورود آلودگی جدید، کلر باقی‌مانده به عنوان یک ضدعفونی کننده عمل می‌کند. اما عیب اصلی کلرزنی تولید ترکیبات جانبی در آب است که می‌تواند زیان‌های زیست محیطی و بهداشتی ایجاد کند. به همین دلیل، در برخی از کشورهای توسعه یافته، استفاده از ترکیبات کلر جهت ضدعفونی آب ممنوع است.

کلر، به علت فرار بودن و قدرت اکسید کنندگی بالا، از روش‌های رایج برای ضدعفونی آب‌های آشامیدنی و از بین بردن میکروب‌های بیماری‌زا استفاده می‌شود. این ماده قادر است باکتری‌ها، قارچ‌ها و ذرات آلوده را در آب از بین ببرد و در مدت زمان کوتاهی آب را به طور کامل ضد عفونی کند. در صورت تمایل به خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس ro، دستگاه تصفیه فاضلاب، دستگاه ضد عفونی کننده UV سیستم کلرزن آب و دستگاه اولترا فیلتراسیون با شرکت آبکو تماس بگیرید.

دستگاه تزریق ازن O3 جهت ضد عفونی آب
دستگاه تزریق ازن O3 جهت ضد عفونی آب

دستگاه تزریق ازن O3 جهت ضد عفونی آب

سیستم ازن با قدرت بالا در ضدعفونی کردن و عدم تولید ترکیبات زیان آور و همچنین عدم مصرف مواد شیمیایی، یکی از مهمترین مزیت های آن است. اما دو معایب اصلی سیستم ازن زنی وجود دارد. اول اینکه هزینه اولیه آن نسبتاً بالاست. دوم، زمان ماند ازن در آب کمتر از ۲۰ دقیقه است و در صورت ورود آلودگی جدید به آب پس از این زمان، این سیستم قادر به ضدعفونی نخواهد بود.

یکی از روش های ضدعفونی آب آشامیدنی و استخر استفاده از ازن O3 است. این مولکول سه اتمی اکسیژن نیز قدرت اکسید کنندگی بالایی دارد. باید توجه داشت که قدرت ضدعفونی کنندگی ازن از کلر بیشتر است و ترکیب جانبی و مضر کمتری نسبت به کلر دارد. علاوه بر این، بوی کمتری نسبت به کلر دارد.

دستگاه اشعه فرابنفش UV جهت ضدعفونی آب

اشعه ماورای بنفش UV شامل طول موج نوری بین ۱۰۰ الی ۴۰۰ نانومتر است. استفاده از این نوع اشعه، یک روش فیزیکی بسیار سریع و موثر برای ضدعفونی آب و غیرفعال کردن باکتری‌ها است. یکی از مزیت‌های اصلی سیستم اشعه UV، قدرت بالای آن در ضدعفونی و عدم نیاز به اضافه کردن مواد شیمیایی و تغییر ترکیب آب است.

دستگاه ضد عفونی کننده UV به عنوان بهترین راه حل برای تصفیه آب چاه شناخته می‌شود. این دستگاه قادر است تمام آلودگی‌های موجود در آب چاه را به خوبی از بین ببرد. آلودگی‌هایی از قبیل باکتری، ویروس، انگل، کپک و سایر عواملی که در آب تصفیه شده شهری وجود ندارد. با استفاده از این دستگاه، آب چاه به راحتی می‌تواند برای استفاده در خانه، مصارف آشپزی و آب آشامیدنی مناسب باشد. این روش تصفیه آب نه تنها به حذف آلودگی‌ها کمک می‌کند، بلکه همچنین بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر و به طور کامل طبیعی است. در نتیجه، دستگاه ضد عفونی کننده UV یک راه حل پایدار و اقتصادی برای تصفیه آب چاه است.

دستگاه اشعه فرابنفش UV جهت ضدعفونی آب
دستگاه اشعه فرابنفش UV جهت ضدعفونی آب

ضد عفونی آب با اسمز معکوس ro

ضد عفونی کننده های آب ابزار مهمی برای حفظ سلامت عمومی و بهداشت عمومی هستند. با استفاده صحیح و مقدار مناسب از این مواد، می توان از انتقال بیماری ها جلوگیری کرد و در نتیجه بهبود کیفیت آب و محیط زیست را تامین کرد.

در ضدعفونی آب، اسمز معکوس و دستگاه آب شیرین کن صنعتی از جمله روش‌های برتر هستند. علاوه بر اینکه RO قادر است به طور مؤثری بسیاری از آلاینده‌ها را حذف کند، در فیلتر کردن انواع جلبک‌ها، باکتری‌ها و… نیز تا حدودی کارآمد است.

قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی (RO) به دلیل کاربردهای متنوع و جذابی که دارد، بسیار مناسب و با ارزش است. RO یک فناوری پیشرفته است که با استفاده از فشار، آب را از آلاینده‌ها و مواد غیرمطلوب جدا می‌کند. این دستگاه قابل استفاده در بسیاری از صنایع مانند صنعت غذایی، آب و فاضلاب، صنایع دارویی و غیره است. همچنین، اسمز معکوس RO به عنوان یک روش تصفیه آب نیز استفاده می‌شود و می‌تواند برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی در منازل، مدارس و محیط‌های کاری مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در خرید و استفاده از دستگاه RO، بهترین انتخاب برای صنایع و افرادی است که به دنبال بهره‌وری بالا و کاهش هزینه‌ها هستند.

Please select listing to show.