صفحه اصلی

مقالات

هدف از گند زدایی و ضد عفونی کردن آب

هدف از گند زدایی و ضد عفونی کردن آب

هدف از گند زدایی و ضد عفونی کردن آب، از بین بردن عوامل بیماری زا منتقل شده از آب است. با استفاده از روش های ضد عفونی آب آشامیدنی، می توان بیماری هایی مانند حصبه، وبا، سالمونلا و بیماریهای گوارشی را تا حدود زیادی کنترل کرد و از انتقال آنها توسط آب جلوگیری کرد. گندزدایی فرآیندی است که باعث نابودی یا غیر فعال کردن میکروارگانیسم های بیماری زا می شود.
ضد عفونی آب آشامیدنی

هدف از گند زدایی و ضد عفونی کردن آب، از بین بردن عوامل بیماری زا منتقل شده از آب است. با استفاده از روش های ضد عفونی آب آشامیدنی، می توان بیماری هایی مانند حصبه، وبا، سالمونلا و بیماری های گوارشی را تا حدود زیادی کنترل کرد و از انتقال آنها توسط آب جلوگیری کرد. گندزدایی در حقیقت فرآیندی است که باعث نابودی یا غیر فعال کردن میکروارگانیسم های بیماری زا می شود. باید توجه داشت که گندزدایی با استریلیزاسیون که به معنی نابودی کامل تمام موجودات زنده آب است، اشتباه گرفته نشود.

تعداد زیادی از میکروارگانیسم های بیماری زا در فرآیندهای تصفیه آب مانند انعقاد، لخته سازی، ته نشینی و فیلتراسیون از بین می روند. اما برای اطمینان از اینکه آب آشامیدنی با استانداردهای جهانی سازگار است و همچنین جلوگیری از رشد دوباره عوامل بیماری زا، لازم است آب آشامیدنی تصفیه شده را گندزدایی و ضد عفونی کرد. ضد عفونی کردن آب در مرحله نهایی تصفیه آب انجام می شود تا آبی که به دست مصرف کننده می رسد، بهداشتی و خالی از عوامل بیماری زا باشد.

استفاده از هر یک از این مواد برای ضدعفونی کردن آب مصرفی، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. در این مقاله، ما قصد داریم در مورد متداول‌ترین ماده ضدعفونی کننده آب، یعنی کلر، روش های ضدعفونی و کلرزنی، ضدعفونی آب با ازن، اشعه فرابنفش UV و آب ژاول صحبت کنیم.

انواع روش های ضد عفونی کردن آب آشامیدنی
انواع روش های ضد عفونی کردن آب آشامیدنی

انواع روش های ضد عفونی کردن آب آشامیدنی

مواد گندزدایی برای ضدعفونی آب آشامیدنی از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این مواد شامل گروه هالوژن (مانند کلر، برم، ید)، ازن، امواج ماورابنفش (UV)، امواج صوتی و اولتراسونیک، جریان الکتریسیته و حرارت دادن می‌شوند. این روش‌ها به‌طور جداگانه یا به‌صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا آب آشامیدنی به‌طور کامل ضدعفونی شود. ترکیبی از این روش‌ها می‌تواند اثربخشی بیشتری در ضدعفونی آب داشته باشد.

کلر و مشتقات آن به عنوان مواد ضد عفونی کننده، در ضد عفونی کردن آب آشامیدنی بیشترین کاربرد را دارند. استفاده از کلر به دلیل سهولت استفاده و کارایی بالا در از بین بردن عوامل بیماری زا، بسیار متداول است.

کلر زنی یک فرآیند است که برای از بین بردن عوامل بیماری زا و ضد عفونی کردن آب استفاده می شود. در این فرآیند، کلر به آب اضافه می شود تا به عنوان ماده ضدعفونی کننده عمل کند. کلر می تواند به صورت گاز کلر، هیپوکلریت کلسیم یا پرکلرین (که 70 درصد کلر قابل استفاده دارد)، هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول (که 12 تا 17 درصد کلر در دسترس دارد) استفاده شود.

با افزودن کلر به آب، کلر به دو شکل اسید هیپوکلروژنید (HOCL) و یون هیپوکلریت (OCL-) تبدیل می شود. مجموع این دو شکل کلر، کلر آزاد باقیمانده نامیده می شود. غلظت نسبی این ترکیبات به pH آب و درجه حرارت آب بستگی دارد.
یکی از مشکلاتی که در فرآیند کلرزنی وجود دارد، تشکیل ترکیبات تری هالومتان و هالواستیک اسیدها است. با اضافه کردن کلر به آب تصفیه شده که دارای مقداری مواد آلی است، تشکیل این ترکیبات به حداقل کاهش می‌یابد. شرایط ایده‌آل برای انجام عملیات گندزدایی شامل داشتن pH پایین (7-6)، دمای نسبتا بالا (25-20 درجه سانتی‌گراد)، زمان تماس طولانی (بیش از 30 دقیقه) و وجود مقدار باقیمانده کلر (بیش از 0.5 میلی‌گرم در لیتر) است.

ازن یک ضد عفونی کننده آب

ازن می تواند از اکسیژن خالص یا از یونیزاسیون هوای خشک و تمیز تولید شود. اما استفاده از ازن به تنهایی برای ضدعفونی کردن آب مناسب نیست زیرا باقیمانده ای در آب ایجاد نمی کند. بنابراین، برای استفاده از ازن بهتر است آن را با گندزداهای دیگر مانند کلر یا کلر آمین ترکیب کرد تا از رشد مجدد میکرو ارگانیسم ها و آلودگی های ثانویه که در شبکه توزیع ایجاد می شوند، جلوگیری شود.

از ویژگی های ازن می توان به عدم حساسیت آن به pH اشاره کرد. اما در مقابل، ازن نسبت به تغییرات دما حساس است و با افزایش دما، میزان مصرف ازن نیز افزایش می یابد. در دماهای بالا، ازن به اکسیژن تبدیل می شود و برای رسیدن به سطح مورد نیاز برای ضد عفونی، نیاز به تزریق مقدار بیشتری ازن است. میزان اثر ضد عفونی با ازن به درجه حرارت، روش استفاده از ازن و pH محلول دارای وابستگی است.

ازن یک گند زدای سریع الاثر است که مدت زمان تماس مطلوب آن 30 ثانیه یا کمتر است. با دوز 0.25 تا 1.5 میلی گرم در لیتر و با زمان تماس 45 ثانیه تا 2 دقیقه، ویروس ها از بین می‌روند.

دستگاه ضدعفونی ازن O3

ازن، یک ترکیب شیمیایی قوی است که به عنوان یک اکسیدکننده و ویروس کش عمل می کند. این ماده قادر است به طور موثری آب و فاضلاب را ضد عفونی و گندزدایی کند. ازن تحت شرایط هوای آزاد به صورت یک گاز آبی رنگ با بوی زننده ظاهر می شود. وقتی ازن در آب حضور داشته باشد، تجزیه می شود و رادیکال های آزاد هیدروژن پروکسی (HO2) و هیدروکسیل (OH) تولید می شوند. این رادیکال ها دارای ظرفیت بالایی در اکسید کردن مواد آلی و ایجاد عمل گندزدایی هستند. یک روش کارا و منحصر به فرد برای از بین بردن آلودگی و  ضد عفونی کردن است. دستگاه ازن o3 قادر است عواملی مانند سیانور، فنل عوامل سمی، آلاینده های بیولوژیک و فلزات سنگین را از بین ببرد. دستگاه ضدعفونی ازن O3 به عنوان یک روش کارآمد و شناخته شده برای از بین بردن عوامل آلودگی مختلف معرفی می شود.

شرکت صنعتی آبکو تولید کننده ی دستگاه ازن o3 می‌ باشد. این دستگاه قادر است به طور موثری باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و عوامل آلرژی‌زا را از هوا و آب حذف کند.

ضد عفونی آب آشامیدنی با ازن
ضد عفونی آب آشامیدنی با ازن

ضد عفونی کردن آب با اشعه ماوراء بنفش UV

اشعه ماوراء بنفش (UV) در میان نور بنفش و تابش مرئی قرار دارد و به عنوان یکی از نرم ترین تابش‌های یونیزه کننده شناخته می‌شود. محدوده طول موج این اشعه بین 100 تا 400 نانومتر است.

لامپ UV یکی از محصولات و تجهیزات است که برای تصفیه و ضد عفونی آب استفاده میشود. این لامپ با استفاده از اشعه ماورا بنفش، به پاتوژن های مضر موجود در آب نفوذ می کند و با حمله به DNA میکروارگانیسم های بیماری زا، آنها را از بین می برد. علاوه بر این، این لامپ قابلیت تولید مثل پاتوژن ها را از آنها گرفته و با استفاده از روشی بسیار ساده، آب را به طور موثر و بدون خطر زیست محیطی ضد عفونی می کند.

سیستم های لامپ UV بدون استفاده از مواد شیمیایی قادر به از بین بردن 99٪ از میکروارگانیسم های موجود در آب هستند، بدون این که تغییری در طعم یا بوی آب ایجاد شود. امواج فرابنفش و ماورابنفش با طول موج بین 100 تا 400 نانومتر در طیف طول موجهای الکترومغناطیسی قرار دارند. بهترین ناحیه برای میکروب زدایی با استفاده از امواج فرابنفش uv در 250 تا 260 نانومتر است و این امواج بیشترین تأثیر مخرب بر سیستم DNA میکروارگانیسم های بیماری زا دارند.

ضدعفونی کردن آب با آب ژاول

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم نام یک محلول زرد رنگ است که برای ضد عفونی آب و سطوح استفاده می‌شود. این محلول از ترکیب گاز کلر با سدیم هیدروکسید به دست می‌آید. برای ضد عفونی آب استخرها و حذف باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا استفاده می‌شود، اما نباید از آن برای گندزدایی آب آشامیدنی استفاده کرد. همچنین، استفاده از آب ژاول در محیط‌های بسته باعث می‌شود فرد خفگی شود و می‌تواند حساسیت‌های پوستی را تحریک کند.

وجود باکتری، قارچ و میکروارگانیسم ها در آب یکی از تهدیدهای بزرگ برای سلامتی بدن انسان به شمار می رود. بنابراین پس از انجام فرآیندهای تصفیه فیزیکی و تصفیه بیولوژیکی، بخشی از فرآیند تصفیه با استفاده از تزریق مواد شیمیایی مختلف انجام می شود. از جمله روش های تزریق کلر و استفاده از آب ژاول برای ضدعفونی آب استفاده می شود. اما به دلیل محدودیت های موجود در استفاده از تزریق کلر، در سال های اخیر استفاده از آب ژاول بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از آب ژاول باعث از بین بردن آلودگی ها و ضدعفونی شدن آب می شود.

گند زدایی آب با ید

ید I2 برای اولین بار در جنگ جهانی اول جهت ضدعفونی آب مورد استفاده قرار گرفت. این ماده نسبت به کلر قیمت بالاتری دارد. با اینکه ید قدرت ضدعفونی بالایی دارد، اما به دلیل قیمت گران و ایجاد اثرات فیزیولوژیکی نامطلوب، در تصفیه‌خانه‌ها استفاده نمی‌شود که این اثرات بر سلامت بدن تأثیرگذار است. به همین دلیل، از این روش تنها برای تصفیه و ضدعفونی منابع آب کوچک استفاده می‌شود و برای خانم‌های باردار از این نوع آب استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

ضد عفونی آب آشامیدنی در شرایط اضطراری

در شرایط اضطراری مانند سیل، زلزله و طوفان که لوله کشی آب دچار شکستگی می شود، احتمال آلودگی آب افزایش می یابد. برای جلوگیری از انتقال بیماری های ناشی از آب آلوده، بایستی آب را قبل از مصرف ضدعفونی کنیم. ساده ترین روش ضد عفونی جوشاندن آب است. با جوشاندن آب به مدت 1 دقیقه در دمای جوش، میکروب های بیماری زا از بین می روند. جهت بهبود طعم آب جوشیده شده، می توان به هر یک لیتر آب یک پیمانه نمک اضافه کرد.

هزینه و قیمت سیستم ضد عفونی آب آشامیدنی

ضد عفونی کردن آب در مخازن آب آشامیدنی شهری بسیار مهم است. قبل از این که آب به مصرف کنندگان برسد، باید از باکتری های مضر در آب خلاص شد. برای این کار از فرآیندهای شیمیایی مختلفی استفاده می شود. بعد از ضد عفونی کردن آب، آن به منابع طبیعی بازگردانده می شود و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند. برخی از مواد شیمیایی که برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شوند شامل کلر، ازن، آهک و آب اکسیژنه می باشند.

شرکت صنعتی آبکو یک طراح و سازنده معتبر است که در زمینه سیستم های ضد عفونی و گندزدایی آب آشامیدنی فعالیت می کند. ما از بهترین متریال ها برای ساخت این سیستم ها استفاده میکنیم. انواع سیستم های گندزدایی آب مانند دستگاه کلرزن، ازن ژنراتور o3 و دستگاه UV را به مشتریان گرامی ارائه می دهیم. در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و مشخصات سیستم ضد عفونی آب با کارشناسان آبکو تماس بگیرید.

Please select listing to show.