صفحه اصلی

مقالات

روش های تصفیه فاضلاب صنعتی

روش های تصفیه فاضلاب صنعتی

با توجه به تاثیرات منفی ورود فاضلاب صنعتی یا فاضلاب شیمیایی به محیط زیست، روش های تصفیه این نوع فاضلاب دارای تنوع بسیاری هستند. هر روش تصفیه بر اساس نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب شیمیایی طراحی شده و ویژگی های خاصی دارد.
تصفیه فاضلاب صنعتی

با توجه به تاثیرات منفی ورود فاضلاب صنعتی یا فاضلاب شیمیایی به محیط زیست، روش های تصفیه این نوع فاضلاب دارای تنوع بسیاری هستند. هر روش تصفیه بر اساس نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب شیمیایی طراحی شده و ویژگی های خاصی دارد. در این مطلب، گروه صنعتی آبکو به بررسی رایج ترین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب ها می پردازد.

 تصفیه فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی، آب دور ریزی است که در فعالیت‌ های صنعتی به وجود می آید. آب‌ پس از استفاده در صنایع، کیفیت خود را از دست می‌دهد و به عنوان فاضلاب صنعتی شناخته می‌شود. فاضلاب صنعتی شامل فلزات سنگین و یون‌های سمی است که در صورت تخلیه در محیط زیست، خسارات جدی به وجود می‌آورد. به همین دلیل، استفاده از دستگاه‌های تصفیه فاضلاب صنعتی امری ضروری است.

رایج ترین روش های تصفیه پساب صنعتی

با توجه به نوع فاضلاب و وجود مواد جامد معلق، مواد آلی و غیر آلی از روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شود انواع روش های تصفیه فاضلاب یه شرح زیر می باشد.

تصفیه فیزیکی فاضلاب

وجود ذرات معلق در پساب های صنعتی می‌تواند باعث ایجاد رسوب در تجهیزات تصفیه شود. برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا باید ذرات معلق را حذف کرد.

جهت جمع آوری مواد جامد معلق در فاضلاب، از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود که بین آنها می‌توان به استفاده از آشغالگیرها اشاره کرد. نصب آشغالگیر دستی، آشغالگیر مکانیکی و انواع آشغالگیر زوج توری، بسته به نوع ذرات معلق در فاضلاب و مسیر عبور آنها، مانع ورود آنها به داخل تجهیزات مختلف می‌شود.

تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی فقط قادر به حذف ذرات جامد بزرگ است و تاثیری بر مواد آلی و غیرآلی و باکتری و میکروارگانیسم ها ندارد. همچنین، با استفاده از تجهیزاتی مانند کلاسیفایر یا دانه گیر، عمل حذف شن و ماسه معلق در فاضلاب تا 95 درصد بهبود می یابد.

تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی

تصفیه شیمیایی یکی از روش‌های اصلی برای تصفیه فاضلاب است که با تزریق مواد شیمیایی به فاضلاب و جداسازی آلاینده‌ها از فاضلاب انجام می‌شود. در این روش، از دستگاه‌های چربی گیری فاضلاب استفاده می‌شود. برای حذف ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب، استفاده از تجهیزات مختلفی مانند چربی گیر DAF، چربی گیر API و چربی گیر CPI به انعقاد این ذرات کمک می‌کند.

همنطور که گفتیم در این روش برای تصفیه پساب از مواد و واکنش شیمیایی استفاده می شود. این روش شامل دو فرآیند انعقاد شیمیایی و انعقاد الکتریکی است. این روش‌ها در تصفیه پساب مؤثر و کارآمد هستند و بهبود کیفیت آب را ایجاد می‌کنند. با تزریق مواد شیمیایی مختلف می توان PH فاضلاب را تنظیم کرد که این اقدام تاثیر زیادی بر کیفیت پساب ها خواهد داشت.

پکیج تزریق مواد شیمیایی برای تصفیه فاضلاب
پکیج تزریق مواد شیمیایی برای تصفیه فاضلاب

آبکو تولید کننده پکیج تزریق مواد شیمیایی

شرکت آبکو یک تولید کننده برجسته است که در زمینه تولید و عرضه پکیج های تزریق مواد شیمیایی برای تصفیه فاضلاب فعالیت می کند. این شرکت با استفاده از تکنولوژی های مدرن و نوآورانه، محصولات با کیفیتی را تولید می کند که به عنوان یک راهکار کامل برای تصفیه فاضلاب استفاده می شوند.

پکیج های تزریق مواد شیمیایی از اجزای متفاوتی تشکیل شده اند که به طور کامل با فرآیند تصفیه فاضلاب هماهنگ شده اند. این محصولات شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی می باشند که به ازای هر نوع آلودگی، راهکار مناسبی ارائه می دهند. با استفاده از این پکیج ها، فاضلاب ها به طور کامل تصفیه شده و آلودگی ها و مواد آلی غیر قابل تجزیه، به صورت ایمن و بهداشتی از فاضلاب جدا می شوند.

با توجه به اهمیت تصفیه فاضلاب در حفظ محیط زیست، استفاده از پکیج های تزریق مواد شیمیایی آبکو به عنوان یک راهکار پیشرفته و کارآمد در صنعت تصفیه فاضلاب، توصیه می شود. این محصولات باعث بهبود عملکرد سیستم های تصفیه فاضلاب می شوند و می توانند به نحو قابل توجهی در کاهش آلودگی و حفاظت از منابع آبی کمک کنند.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شیمیایی

تصفیه فاضلاب صنعتی با استفاده از روش بیولوژیکی از جمله روش های مهم و موثر در حذف باکتری ها و میکروارگانیسم ها است. با توجه به اینکه حضور این انواع آلودگی ها در پساب های شیمیایی می تواند تهدید جدی برای منابع آب زیرزمینی و سلامتی انسان و طبیعت باشد، لازم است از روش های متنوعی برای حذف آنها استفاده شود. تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیک به فرآیند هوازی و بی هوازی تقسیم می شوند.

روش های هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

روش هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی، با استفاده از اکسیژن هوا، به منظور حذف باکتری ها استفاده می شود. در این روش، با استفاده از تجهیزاتی مانند سیستم های هواده سطحی شناور، هواده عمقی و هواده سطحی ثابت، هوا به داخل فاضلاب تزریق می شود. استفاده از روش لجن فعال نیز یکی از رایج ترین روش های هوازی برای تصفیه فاضلاب است.

تصفیه فاضلاب با روش CPF

استفاده از تجهیزات هوادهی متعدد به منظور تزریق هوا به درون لجن و فراهم شدن شرایط بهتر برای رشد باکتری ها و میکروارگانیسم های هوازی، از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های این روش است. در روش cpf بخش زیادی از لجن ته نشین شده وارد حوضچه مخصوص می شود و هوادهی با شدت بالاتر صورت می گیرد.

تصفیه فاضلاب با SBR

فرآیند تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه هایی که ورودی ساب به آن کم است با استفاده از روشی به نام SBR صورت می‌گیرد. این روش با ترکیب بخش های ته نشینی و هوادهی، هزینه های اقتصادی را کاهش می‌دهد. در این روش، فرآیند تصفیه به چند سیکل تقسیم شده است که در طول روز در زمان های مشخص انجام می‌شود. به عنوان مثال، ابتدا حدود 3 ساعت زمان برای پرشدن منبع اختصاص داده می‌شود و سپس 2 ساعت برای هوادهی با استفاده از تجهیزات مختلف صرف می‌شود. در نهایت، نیم ساعت برای ته نشینی مواد آلاینده و نیم ساعت دیگر برای تخلیه پساب های تصفیه شده در نظر گرفته می‌شود. در این روش، هوادهی با استفاده از دیوفیوزرها و هواده های جت انجام می‌شود.

تصفیه فاضلاب با MBR

روش MBR یا بیوراکتور غشایی را می توان یکی از روش های بیولوژیکی و هوازی برای تصفیه پساب ها دانست. این روش شباهت زیادی به روش های لجن فعال دارد، با این تفاوت که در آن از حوضچه های ته نشینی استفاده نمی شود. به عبارت دیگر، جداسازی لجن در این روش به کمک فیلترهای مخصوص انجام می شود. این فیلترها یا غشاها قادرند ذراتی به اندازه های 0.1 تا 0.4 میکرومتر را از پساب تصفیه شده جدا کنند. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از این روش هزینه اقتصادی بالایی دارد و ممبران های استفاده شده در آن گران هستند. همچنین، اپراتورهای این روش باید دارای مهارت و دانش بالایی باشند، که به همین دلیل استفاده از این روش به صورت گسترده ای صورت نمی گیرد.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب
تصفیه بیولوژیکی فاضلاب

روش های غیر هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

یکی از اصلی ترین تجهیزات استفاده شده برای تصفیه فاضلاب صنعتی با استفاده از روش های غیرهوازی، پکیج تصفیه فاضلاب UASB است. در این روش، فاضلاب از طریق لایه های لجن گرانولی عبور می کند و پس از ایجاد واکنش بین مواد آلی موجود در فاضلاب و میکروارگانیسم های لجنی، در نهایت بیوگازها تولید می شوند. این گازها از بالای مخزن خارج شده و در نتیجه آلاینده های آلی به طور قابل توجهی از فاضلاب حذف می شوند. این سیستم به نام پتوی لجن فعال بی هوازی با جریان رو به بالا هم شناخته می شود و در کارخانجات و صنایع مواد غذایی و تصفیه فاضلاب نساجی ها به طور گسترده ای استفاده می شود.

در تمام روش‌های تصفیه فاضلاب صنعتی، مهمترین نکته این است که پس از استفاده از مواد شیمیایی یا اجرای روش‌های بیولوژیکی، آلاینده‌ها به کف مخزن یا استخر ته نشین منتقل می‌شوند. جمع آوری این مواد به منظور جلوگیری از تشکیل لایه‌های عظیم لجن در کف استخر، از طریق پل ته نشینی، پل لجن روب دوار، نیم پل ته نشینی و پل لجن روب رفت و برگشتی انجام می‌شود. باید توجه داشت که استفاده از هریک از این مدل‌های پل ته نشینی، به شکل و ظاهر کلی استخر و نوع مواد آلاینده و مقدار آنها بستگی دارد.

خرید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی آبکو

گروه صنعتی آبکو، یکی از تیم های تولید تجهیزات پکیج تصفیه آب و فاضلاب می باشد. شرکت صنعتی آبکو طی سال ها فعالیت موفق، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی را طراحی و تولید کرده است. این پکیج شامل روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است که در محیط های صنعتی قابل استفاده است. با توجه به نوع فاضلاب و آلاینده ها، طراحی و تولید این محصولات انجام می شود. کارشناسان گروه صنعتی آبکو آماده خدمت رسانی و مشاوره خرید پکیج تصفیه فاضلاب می باشند.

Please select listing to show.