صفحه اصلی

مقالات

روش های حذف آرسنیک از آب آشامیدنی

روش های حذف آرسنیک از آب آشامیدنی

منابع آب علاوه بر مواد مفید دارای مواد مضر نیز می باشند. مواد مضر آب بسیار خطرناک هستند به همین دلیل باید آب قبل از مصرف به صورت تمام و کمال تصفیه و تمیز شده باشد. آرسنیک هم یکی از همان مواد شیمیایی خطرناک موجود در آب است. مواد شیمیایی آرسنیک امروزه تبدیل به بزرگ ترین منبع آلودگی در آب ها شده اند.
حذف آرسنیک از آب

منابع آب علاوه بر مواد مفید دارای مواد مضر نیز می باشند. مواد مضر آب بسیار خطرناک هستند به همین دلیل باید آب قبل از مصرف به صورت تمام و کمال تصفیه و تمیز شده باشد. آرسنیک هم یکی از همان مواد شیمیایی خطرناک موجود در آب است. مواد شیمیایی آرسنیک امروزه تبدیل به بزرگ ترین منبع آلودگی در آب ها شده اند.

طبق ابلاغیه سازمان ملی علوم بهداشت و سازمان غذا و دارو، مصرف آب‌ هایی که دچار آرسنیک هستند، یک خطر و موضوع بسیار جدی برای سلامت افراد است. شرکت آبکو به دلیل خطرناک بودن این موضوع طراحی خود را مبنا بر حذف آرسنیک از آب آشامیدنی گذاشته و تولیدات این محصول را به عرضه در آورده است. در ادامه به بعضی از سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

آرسنیک چیست؟

آرسنیک یکی از خطرناک‌ ترین و بیماری زا ترین عنصر موجود در آب است. این ماده تنها عنصر سمی و طبیعی است که هیچگونه بو و رنگ و مزه ندارد. شخصی که آب آلوده به ارسنیک را مصرف کند قطعا دچار مشکلات پوستی و ضعف در گردش خون می شود.

حتی اگر شخص این آب را مداوم مصرف کند دچار سرطان می شود. عبور آب از مکان های خاکی باعث دچار شدن آب به عنصر آرسنیک، می‌شود که ترکیبات سرطان ‌زا و بیماری ‌زای بسیار خطرناک با خود به همراه دارد. این دو  ترکیب بسیار خطرناک AS+5 و AS+3 باعث تشکیل آرسنیک می‌باشد.

منابع افزایش آرسنیک در آب

قبل از انجام دادن حذف آرسنیک از آب آشامیدنی باید اطلاعاتی در مورد منابع آرسنیک بخوانید. منابعی همچون آب شور بدست آمده از چاه های نفت و گاز یا آفت کش ها را باید مطالعه کنید.

امروزه به دلیل مصرف گسترده این میکروب درصنعت های همچون دامداری، کشاورزی، پزشکی به دلیل رعایت نکردن بهداشت آب راه آن برای ورود به آب آشامیدنی خیلی‌ راحت تر و آسان‌تر شده است. طبق ابلاغیه سازمان بهداشت جهانی میزان و مقدار استاندارد آرسنیک در آب باید حداکثر ۰.۰۱ گرم در هر لیتر آب باشد.

اثرات منفی آرسنیک بر سلامتی انسان

شخصی که در معرض آرسنیک قرار میگیرد، اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی را باید سپری کند. اثرات کوتاه مدت شامل مسمومیت شخص مصرف کننده می شود. عنصر آرسنیک از طریق بلع و استنشاق وارد بدن شخص شده و عوارض و مشکلاتی را به وجود می‌آورد. عوارضی که بعد از مصرف آرسنیک به وجود می آید شامل موارد زیر می باشد.

  • کاهش وزن
  • سرطان پوست و ریه
  • ورم ماهیچه‌های چشم و کبودی زیر چشم
  • خستگی و اسهال
  • اختلالات عصبی ، کم حس شدن بدن

روش‌ های حذف آرسنیک از آب

برای حذف آرسنیک از آب‌های آشامیدنی و مصرفی روش‌های بسیار زیادی وجود دارد، که هر کدام از روش ها استاندارد و دستورالعمل خود را دارد. در ادامه این مقاله به صورت سطحی به این روش‌ ها می‌پردازیم.

  • حذف آرسنیک از آب به روش انعقاد

یکی از رایج ترین روش‌ها در حذف آرسنیک، ته نشین کردن و انعقاد به کمک نمک‌ و آهک است. این روش به دلیل کم هزینه بودن و راحت تر بودن تا به حال بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. با اضافه کردن ترکیب نمک و آهک به آب در زمان بسیار کمی یون ها با بار منفی که دارند به هم وصل و آرسنیک ها را به خود وصل می کنند. در نتیجه این عمل با لخته های آرسنیک مواجه می شود که با فیلتر های مخصوص دستگاه از بین می رود. در این روش به دلیل نبود دستگاه درصد کمتری نسبت به بقیه ی روش ها حذف آرسنیک انجام می گردد.

  • حذف آرسنیک با استفاده از روش اکسیداسیون

عنصر آرسنیک از ترکیب دو نوع عنصر آرسنیت و آرسنات تشکیل و پیروی می کند. از بین این دو نوع آرسنات بسیار قدرتمند در واکنش پذیری عنصر است. به همین دلیل لازم است که با انجام مراحل اکسیداسیون عنصر آرسنیت را به عنصر آرسنات تبدیل کرد تا زود تر نتیجه را ببینیم. آرسنیت ها پس از انجام واکنش اکسیداسیون اکسید شده و به راحتی رسوب می شوند.

  • حذف آرسنیک به روش ته نشینی با آهک

استفاده از آهک در حذف آرسنیک از آب آشامیدنی هم یک روش مجزا است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. استفاده از آهک برای حذف آرسنیک نمی تواند بازدهی بسیار بالایی بدهد. آهک تنها 40 تا 70 درصد آرسنیک را از آب جدا می کند. به همین دلیل از آهک بیشتر اوقات برای پیش تصفیه استفاده می شود.

  • حذف آرسنیک به روش جذب سطحی

یکی دیگر از روش ها برای حذف آرسنیک از آب، جذب سطحی است. که این روش به دو صورت فیزیکی و شیمیایی در آب انجام می شود. برای حذف آرسنیک از عنصر های فعال همچون کربن، خاک رس، شن و ماسه، آهن و منگنز استفاده می شود. زمانی که عنصر های فعال را وارد آب می کنیم به عناصر آرسنیک جذب و از اب خارج می شوند.

گروه صنعتی آبکو

طراحی صحیح و مناسب با تکیه بر دانش مهندسین مجرب این شرکت، ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی استاندارد با استفاده از تکنسین های ماهر و مجرب در کارگاه آبکو، طراحی، نصب و بهره برداری اصولی و دقیق توسط تکنسین های نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی، به ما این توان را داده است تا با منطقی ترین و به صرفه ترین قیمت موجود در بازار، بهترین خدمات ممکن مانند گارانتی 24 ماهه و خدمات پس از فروش و مخصوصا پشتیبانی 24 ساعته را به مشتریان عزیز ارائه می نماییم. رضایت مشتریان محترم گواه بر این اثر مهم می باشد.

با ارائه اطلاعات اولیه به مهندسین و کارشناسان شرکت آبکو در تماس تلفنی اولیه، که این اطلاعات عبارت اند از:
برگه آزمایش کیفی از پارامترهای آب اولیه
دبی مورد نیاز آب خروجی

شرکت آبکو طراحی دقیق نرم افزاری دستگاه، پروپوزال بسیار دقیق مشخصات فنی دستگاه، نقشه های دوبعدی و سه بعدی دستگاه، جانمایی مکان دستگاه تصفیه آب صنعتی، همچنین خدمات پس از فروش و قیمت به روز دستگاه را دریافت نمایید. برای ارتباط با کارشناسان متخصص و مهندسان طراح و مشاور 24 ساعته آبکو جهت ارائه مشاوره تلفنی و انتخاب دستگاه با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.

Please select listing to show.