صفحه اصلی

مقالات

روش های حذف نیترات از آب

روش های حذف نیترات از آب

حذف نیترات از آب به دلیل بیماری ها و اختلالات متعددی که برای سلامتی بدن انسان ایجاد می کند، اهمیت بسیار بالایی در تصفیه آب داشته و شیوه های متعددی برای انجام این کار ارائه شده است.
حذف نیترات از آب

گروه صنعتی آبکو در این مقاله به سوالات مربوط در این زمینه ی نیترات آب را پاسخ پاسخ خواهد داد.

حذف نیترات از آب به دلیل ایجاد بیماری و اختلالات متعددی که برای سلامتی ایجاد می کند، اهمیت بسیار بالایی در تصفیه آب دارد. شیوه های متعددی برای حذف نیترات ارائه شده است. هر یک از این روش ها  دارای نقاط مثبت و ضعف هایی می باشد. روش های متعدد متناسب با شرایط محیط، درصد TDS، نوع آلاینده ها، دما و دبی آب  مورد استفاده قرار می گیرند.

نیترات چیست؟

نیترات ترکیبی است معدنی که تشکیل شده از یک اتم نیتروژن و سه اتم اکسیژن می باشد. همچنین نیترات بو و طعم خاصی ندارد. ماده نیترات از طریق تجزیه اکسیداسیون به ‌طور طبیعی تولید می شود. این ماده در دریاچه، رودخانه و آب ‌های زیرزمینی وجود دارد. میزان استاندارد نیترات در آب حدود 50 میلی‌گرم در لیتر اعلام شده است.

منابع ورودی نیترات به آب آشامیدنی

گاز نیتروژن در طبیعت به وسیله تجزیه گیاهان و حیوانات در محیط ‌زیست تولید می ‌شود. باکتری‌ های موجود در خاک باعث تبدیل شدن گاز نیتروژن به نیترات می‌ شوند. که بر اثر بارندگی و آبیاری این ماده به سفره ‌های زیر زمینی نفوذ خواهد کرد. این مقدار از نیترات تولید شده طبیعی، به میزانی نیست که مصرف آن خطر آفرین باشد و باعث نگرانی شود.

منبع اصلی آلوده شدن آب با حجم بالایی از نیترات، چاه‌ های فاضلاب، سیستم‌ های دفع فاضلاب صنعتی و شهری و همچنین مصرف بی ‌رویه کود های شیمیایی می باشند.  متاسفانه وجود نیترات در آب از طریق تغییر رنگ آب، بو و طعم قابل‌ تشخیص نمی باشد. تنها راه تشخیص وجود نیترات در آب، از طریق انجام آنالیز آب در آزمایشگاه ‌ها می باشد.

حذف نیترات از آب با روش اسمز معکوس
حذف نیترات از آب با روش اسمز معکوس

حذف نیترات از آب با روش اسمز معکوس

یکی از کاربردی ترین روش های کاهش میزان نیترات موجود در آب، استفاده از روش اسمز معکوس ro می باشد. این روش کاربردی که برای تصفیه آب هم استفاده می شود بر خلاف رفتار کلیه های انسان و ریشه درختان عمل می کند. از این روش بیشتر برای تصفیه یا آب شیرین کن صنعتی استفاده می شود. با توجه به انتخاب نوع  مناسب غشا یا ممبران سیستم اسمز معکوس می توان آلاینده های مختلفی را از آب را حذف نمود.

اسمز معکوس و کاربرد آن

روش اسمز معکوس Reverse Osmosis به نام تصفیه آب یا دستگاه آب شیرین کن صنعتی شناخته می شود. این روش موثر از رفتار طبیعت الهام گرفته است. در این روش تا حدود زیادی نمک، املاح و یون های مضر از آب حذف می شوند.  روش تصفیه آب در این سیستم به گونه ای است که با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها و مواد رسوب کننده جلوگیری می شود. در نهایت این دستگاه  آب خالص و تصفیه شده در اختیار ما قرار می دهد. دستگاه آب شیرین کن یا اسمز معکوس املاح و شوری آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس با ظرفیت های ۵ مترمکعب در شبانه روز قابل طراحی و ساخت است.

پس از انتخاب غشای مناسب با دمای آب متناسب به گونه ای فراهم می شود که یون های نیترات اجازه عبور از غشا ممبران یا فیلتر ها را پیدا نکنند. با این که  این روش بازدهی بالیی دارد. یون های نیترات بر روی سطح غشا انباشته می شنود در نتیجه نیاز به شستشوی ممبران می باشد. لازم است به صورت دوره ای با یکی از روش های شستشوی ممبران ها کارایی دستگاه تا سطح مطلوبی حفظ خواهد شد. هر چه مقدار این یون ها نیترات از سطح استاندارد آب آشامیدنی و TDS بیشتر باشد، فاصله شستشوی ممبران ها کوتاه تر خواهد بود. در صورتی که سطه نیترات بالا باشد به همین نسبت بازدهی دستگاه کاهش پیدا می کند.

حذف نیترات از آب با روش های بیولوژیکی چگونه است؟

استفاده از روش های بیولوژیکی از دیگر پاسخ هایی می باشد که برای سوال، چگونه نیترات آب را از بین ببریم می توان ارائه داد. همان طور که در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و پساب از میکرو ارگانیسم ها برای از بین بردن مواد آلی و غیر آلی استفاده می شود. برای کاهش دادن مقدار نیترات نیز می توان از این شیوه استفاده نمود. این روش ها اغلب برای محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت نیترات موجود در آب توسط باکتری های مختلف به نیتروژن تبدیل خواهند شد.

یکی از روش های نوین بیولوژیکی که برای حذف نیترات به مار می رود استفاده از باکتری های اتوتروفیک می باشد. که به دو دسته کلی تقسیم می شوند و برخی آن ها بر پایه هیدوژن بوده و گروه دیگر سولفور می باشند. با استفاده از روش بیولوژیکی به کمک لجن می توان نیترات های موجود در آب های زیر زمینی را با هزینه کم و سرعت زیاد کاهش داد. حفظ کیفیت آب از مهم ترین ویژگی های حذف نیترات به روش های بیولوژیکی می باشد.

حذف نیترات از آب آشامیدنی با روش تبادل یونی چگونه است؟

روش تبادل یونی یکی از روش های بسیار رایج برای کاهش دادن سختی آب می باشد که توسط دانه های رزین صورت می گیرد و یون های موجود درآب با کلرید رزین آنیونی و کاتیونی جایگزین می شوند. انتخاب رزین های مناسب این گروه از یون نکته بسیار مهمی برای کاهش مقدار نیترات می باشد. علاوه براین، همان طور که ممبران های(فیلتر ها) دستگاه اسمز معکوس به صورت دوره ای نیاز به شستشو و تمیز کردن دارند. جایگزینی مداوم کلرید های رزین با یون های نیترات منجر به کاهش کارایی آن ها خواهد شد.

به منظور افزایش کارایی این روش لازم است با یکی از روش های احیای رزین، سطح بستر رزینی شستشو داده شود و بازدهی آن ها افزایش پیدا کند. که از جمله روش های متداول برای این عمل استفاده نمودن از محلول آب و نمک می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر احیای مجدد بستر رزینی خواهد داشت.

آبکو برترین تولید کننده دستگاه های تصفیه آب

گروه صنعتی آبکو همواره برای رفاه حال مشتریان خود با توجه به آنالیز آب و نیاز مشتری بهترین راه کار ها را برای حذف نیترات و آلاینده های آب را ارائه می دهد.

برای گرفتن مشاوره رایگان از مهندسین و تکنسین های گروه صنعتی آبکو با شماره تماس های موجود در سایت ما در ارتباط باشید. آبکو یکی از برترین تولید کنندگان دستگاه های RO صنعتی و همچنین سختی گیر های رزینی می باشد. دستگاه های تولیدی آبکو در حذف نمودن نیترات آب و تصفیه آب بسیار کارامد می باشند.

Please select listing to show.