صفحه اصلی

مقالات

جلوگیری از تشکیل رسوب در اسمز معکوس ro

جلوگیری از تشکیل رسوب در اسمز معکوس ro

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO برای تولید کردن آب آشامیدنی به روش نمک زدایی کردن از آب‌ های شور مثل دریا حتی در خانه‌ های اکثر مردم استفاده می‌ شود.
جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

برای تولید آب آشامیدنی از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO استفاده می شود.  این روش برای نمک زدایی از آب‌ های شور مثل آب دریا نیز کاربرد دارد. کاربرد این دستگاه تولید آب شرب با طعم بهتر و از پاکسازی عامل میکروب، بیماری و بو نا مطبوع می باشد. از این دستگاه برای تولید کردن آب مورد نیاز دیگ ‎های بخار و برج ‌های خنک‌کننده و ‏همچنین برای استفاده مجدد از این آب برای تصفیه می ‎نماید.

از آن‎ جایی که دستگاه تصفیه اسمز معکوس یک دستگاه مهم در تصفیه آب است باید در نگه‎ داری آن دقت کنیم. ما با رعایت نکات خاص باید در جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه اسمر معکوس تلاش کنیم.

دستگاه تصفیه در صنایع گسترده‌ای از جمله داروسازی، آرایشی و بهداشتی، صنایع سازنده نیمه هادی، تولید برق و… کاربرد دارد. استفاده از این دستگاه آب شیرین‌ کن یک روش معمولی برای تصفیه آب به ‎شمار می‎ رود.

 

دستگاهاسمز معکوس

جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نمک‎ های محلول در آب را غلیظ تر می کند. این عملکرد باعث شده که شبیه به یک برج خنک‌ کننده یا بویلر باشد. نفوذ آب خالص به ممبران دستگاه باعث غلیظ‌ تر شدن نمک‌ های باقی‌ مانده می شود. با افزایش غلظت نمک محلول در آب نمک، رسوب به‌ طور مستقیم روی سطح ممبران یا درون کانال جریان آب تشکیل می شود. سه روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه اسمز معکوس جهت محافظت و بهتر شدن عملکرد ای دستگاه وجود دارد.

در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، فرآیند نفوذ آب خالص از طریق ممبران، باعث غلیظ‌تر شدن نمک‌های محلول در آب می‌شود، مشابه عملکرد یک برج خنک‌کننده یا بویلر. افزایش غلظت نمک موجود در آب، می‌تواند منجر به تشکیل رسوبات مستقیماً بر روی سطح ممبران یا درون کانال‌های جریان آب شود. برای جلوگیری و کاهش این رسوبات، سه روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از روش‌های جلوگیری از تشکیل رسوبات، استفاده از رزین‌های سختی‌گیر است که یون‌های کاتیونی مانند کلسیم و منیزیم را جذب می‌کنند و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کنند. روش دیگر اضافه کردن مواد شیمیایی جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات است. و روش سوم استفاده از فیلترها و تصفیه‌کننده‌های مکمل برای حذف نمک‌های موجود در آب و کاهش رسوبات در دستگاه اسمز معکوس می‌باشد. این روش‌ها بهبود عملکرد دستگاه را فراهم کرده و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کنند، که به بهبود کیفیت آب تصفیه شده کمک می‌کنند.

تزریق اسید

برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه اسمز معکوس می‌توانید از اسید استفاده کنید. تزریق اسید در حقیقت می‌ تواند در پیشگیری از ایجاد رسوب کربنات کلسیم موثر باشد. یکی از عیوب تزریق اسید این است که باعث تشکیل دی‌ اکسید کربن می‌ شود. این ماده هم سریعا در فیلتر ممبران نفوذ می‌ کند. بنابراین باید در ابتدا آنالیز آب خوراک را انجام شود. پس از این که ترکیباتش را مشخص کردیم می‌ توانیم روش مناسب را پیدا کرده و انتخاب کنیم.

استفاده از اسید به عنوان یک روش برای جلوگیری از تشکیل رسوبات در دستگاه‌های اسمز معکوس امکان‌پذیر است. تزریق اسید در واقع می‌تواند در پیشگیری از ایجاد رسوب کربنات کلسیم موثر باشد. اما یکی از مشکلات اصلی استفاده از این روش، تولید دی‌اکسید کربن است که سریعاً در فیلترهای ممبرانی نفوذ می‌کند. بنابراین، در ابتدا نیاز است تا آب خوراک مورد آنالیز قرار گیرد تا ترکیبات آن شناسایی شود. با شناخت ترکیبات موجود در آب، می‌توان بهترین روش‌ها و موارد استفاده از اسید را انتخاب کرد تا به‌صورت اثرگذار و با کارایی بیشتر، از تشکیل رسوبات جلوگیری شود.

رزین سختی‌گیری

روش رزین سدیمی یکی از بهترین روش‌ ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه اسمز معکوس به ‌شمار می‌ رود. این سیستم به اسم پیش تصفیه RO استفاده می ‌شود و روی حذف کاتیون‎ های کلسیم و منیزیم تمرکز می‌کنند.  تبادل بین یون‎ های کلسیم و منیزیم توسط رزین سدیمی انجام می‌ شود. نکته آخر این که کارایی این سیستم در جلوگیری از تشکیل رسوب درحدود 99 است.

روش استفاده کردن از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب در اسمز معکوس

یکی از اقتصادی ‌ترین روش‌ ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه استفاده از روش آنتی اسکالانت است. با استفاده از مواد شیمیایی که شبیه به آنتی اسکالانت‎ هایی که در دیگ‎ ها و برج‎ های خنک کننده هستند، می ‌توان شکل‌گیری کریستال ‎های رسوبی را تا حد زیادی کم کرد. این‎ کار باعث می ‎شود که به آن ‎ها اجازه خروج از دستگاه تصفیه آب به وسیله پساب داده شود.

تا موقعی که دستگاه در حال کار باشذ، احتمال این که نقاط اشباع نمک‌ های کربنات، کلسیم و سولفات افزایش پیدا کند زیاد است. در حالتی که دستگاه تصفیه خاموش است؛ باید دستگاه را با استفاده از آب تصفیه شده یا آب خوراک کم فشار در دستگاه تصفیه و نمک‌ های اشباع موجود شستشو داد.

رسوب در سیستم تصفیه آب RO چگونه اتفاق می افتد؟

رسوب در غشا یک عیب اجتناب ‌ناپذیر در اسمز معکوس صرفا برای احیا کردن فاضلاب می ‌باشد. به جهت روشن‌ شدن روال گسترش رسوب ‌دهی در غشا، یک مطالعه تکنیکی انجام شد. همه ی غشا های دارای رسوب در امتداد کانال خوارک یک سیستم تصفیه بودند، در مقیاس صنعتی برای احیا فاضلاب تجزیه شد.

شار آب و راندمان رد نمک از غشایی که رسوب داشت نشان داد، در سر و انتهای غشا بین دوازده عنصر کم ترین مقدار بود. عمده این رسوب‌ ها متشکل از پروتئین ‌ها و اسید فولویک ‌ها و پلی ساکارید ها می‌ باشد. مقدار غلظت atp از مواد رساننده روی عنصر هایی که روی غشا های اول و دوازدهم بودند، خیلی از عناصر دیگر بیشتر بود.

همین مسئله نشان ‌دهنده سوخت شدید زیستی می ‌باشد. ولی جای نگرانی نیست و برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه اسمز معکوس چندین راه مختلف وجود دارد.

بهترین روش‌ ها برای جلوگیری از رسوب در دستگاه اسمز معکوس

چندین روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه اسمز معکوس وجود دارد که ما به بررسی دو روش به ‌طور کامل می ‌پردازیم.

قبل از تصفیه، آب وارد دستگاه می‌شود. آب به جهت عبور از غشا یا ممبران، به فشار احتیاج دارد. فشار مورد نیاز برای عبور آب به وسیله پمپ‌ های مخصوص ایجاد می‌ شود. منافذ روی غشا بسیار ریز هستند و آب خالص فقط قابلیت عبور از آن‌ ها را دارند. آب خالص در آخر از دستگاه بیرون می‌ رود.

روش اسمز معکوس (RO) به منظور کاهش تشکیل رسوبات در دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌شود. این فرایند، یک فرآیند تصفیه آب صنعتی است که با استفاده از دستگاه آب شیرین‌کن، به نام اسمز معکوس یا به‌طور لاتین Reverse Osmosis انجام می‌شود. این روش الهام‌گرفته شده از عملکرد طبیعت است که در آن آب از منطقه با غلظت کم به سمت منطقه با غلظت بالاتر حرکت می‌کند. اسمز معکوس تا حد زیادی توانایی حذف املاح، یون‌های مضر و نمک را از آب دارد، به طوری که آب را تصفیه و تقریباً از این اجزا پاک می‌کند.

روش تصفیه آب به روش Ro با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها، مواد رسوب کننده و… جلوگیری می کند و آب یون زدوده یا دیونیزه تحت فشار تولید می کند. در آخر این دستگاه آب خالص و تصفیه شده به ما می دهد که همان آب دیونیزه می باشد. دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس، دستگاهی است که شوری آب و املاح ورودی آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مزایای دستگاه اسمز معکوس

این دستگاه دارای مزایای خاص خودش  است که در موارد زیر به آن اشاره شده است.

  1. تولید آب بدون سرب و کمک به کم‌ شدن بیماری ‌هایی مانند فشار خون و کم‌ خونی در خردسالان
  2. از بین بردن انگل و میکروارگانیسم‌ هایی که در آب وجود دارند
  3. حذف کردن سدیم موجود در آب و کم کردن بیماری‌ های کبدی و کلیه
  4. جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ro

دستگاه ‌های ضد رسوب یا رسوب زدای مغناطیسی و الکترو مغناطیسی

این نوع از ضد رسوب ‌ها آنتن یا سیم هایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه تصفیه کاربرد دارند. رسوب گیر های اکترومغناطیسی نوعی امواج الکترونیکی تولید می‌ کنند این امواج مدام درحال تغییر هستند. سپس از راه آنتن هایی که به‌ دور لوله پیچیده می‌ شوند به آب سخت درون لوله منتقل می‌ کند. به‌ خاطر میدان مغناطیسی دستگاه ضد رسوب، نمک های محلول درون آب که به صورت یون در آن دارند، به بلور های ریز و معلق تبدیل می‌ شوند.

ضدرسوب‌های مغناطیسی و الکترومغناطیسی دارای آنتن‌ها یا سیم‌هایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل رسوب در دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌شوند. آنتن‌های الکترومغناطیسی امواج الکترونیکی تولید می‌کنند که مدام در حال تغییر هستند. این امواج از طریق آنتن‌هایی که به دور لوله نصب می‌شوند، به آب سخت منتقل می‌شوند. به دلیل میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط دستگاه ضدرسوب، نمک‌های محلول در آب که به صورت یون در آن حضور دارند، به بلورهای ریز و معلق تبدیل می‌شوند. این فرآیند به منظور کاهش تشکیل رسوبات و تمیز کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گروه صنعتی آبکو یک شرکت ایرانی است که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات تصفیه کننده آب فعالیت می کند. این شرکت با بیش از یک دهه سابقه فعالیت، در زمینه تصفیه آب صنعتی و فاضلاب تخصص دارد.

آبکو با بهره گیری از دانش فنی و متخصصین مجرب، توانسته است محصولاتی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی تولید کند. این محصولات در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی، نفت و گاز، و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

Please select listing to show.