کاهش شوری آب کشاورزی

کاهش شوری آب کشاورزی


شوری آب موجب کاهش رشد محصولات کشاورزی می شود. شوری بسیار زیاد موجب سوختگی در اطراف گیاه، یکنواخت نبودن رشد در سطح مزرعه و تغییر رنگ به آبی تیره در برگ های سبز خواهد شد. تجربه نشان داده که حداکثر جذب آب توسط ریشه ها از خاک از مکان هایی است که شوری آن کمتر باشد. مقدار بسیاری از آب مورد نیاز گیاه از بخش بالایی منطقه توسعه ریشه ها دریافت می شود.

شوری بیش از حد خاک کشاورزی باعث کاهش بهره وری از محصولات از جمله انواع سبزیجات می شود. آستانه شوری در  بیشتر محصولات گیاهی کم است. هنگامی که از آب شور برای آبیاری گیاهان و محصولات کشاورزی استفاده می شود، میزان تحمل نمک محصولات کاهش می یابد. بنابراین در کنار شوری خاک، شوری آب و رفع آن نیز از دغدغه هایی است که باید به آن توجه کرد.

اهمیت کاهش شوری آب کشاورزی

کاهش شوری آب های کشاورزی به دلیل تأثیر بر روی جذب آب توسط گیاهان از اهمیت بسیار بالایی برخورداری می باشد. به دلیل محدود بودن ذخایر آب های شیرین جهان بسیاری از آب های آبیاری گیاهان به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک دستخوش فرایند شوری شده اند. مهم ترین مشکل اساسی در امر کشاورزی به ویژه در مناطق خشک ایران وجود منابع آب نا مناسب می باشد. برای افزایش کیفیت این آب ها باید از آب شیرین کن های کشاورزی استفاده نمود.

فروش دستگاه آب شیرین کن کشاورزی

دستگاه اسمز معکوس RO در تصفیه آب کشاورزی یا گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. به دستگاه اسمز معکوس ro اصطلاحا دستگاه آب شیرین کن کشاورزی گفته می شود. پرکاربردترین روش تصفیه آب، اسمز معکوس ro می باشد. دستگاه آب شیرین کن کشاورزی به روش اسمز معکوس RO می تواند آب تصفیه شده را با کیفیتی مطلوب افزایش دهد. دستگاه آب شیرین کن کشاورزی تولیدی شرکت صنعتی آبکو از قسمت های مهمی نظیر فیلتراسیون اولیه فیلتر شنی و فیلتر کربنی، میکروفیلتراسیون، پمپ ها و کنترل کننده ها تشکیل شده است.

چرا تصفیه آب کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است؟

از آن جهت حائز اهمیت است که اگر میزان شوری آب آبیاری از حد معینی عبور کند، مقدار محصول کاهش پیدا می کند. افزایش میزان نمک به کاهش محصول و در آخر موجب به صفر رسیدن محصولات کشاورزی می شود. تاثیرشوری آب کشاورزی در مورد بسیاری از گیاهان زمانی دیده می شود که گیاه به مدتی طولانی در معرض نمک قرارمی گیرد. مقاومت گیاه به شوری آب کشاورزی به این که گیاه در چه مرحله ای از رشد باشد بستگی دارد.

روش های کنترل شوری در آب کشاورزی

جذب شدن آب توسط گیاه و تبخیر سطحی باعث حرکت نمک به طرف سطح خاک خواهد شد. اگر آب اضافی به زمین داده شود یا از شیوه های تصفیه آب کشاورزی همانند اسمز معکوس استفاده شود. شوری جهت حرکت آب به سمت پایین شده و مقداری از نمک خاک همراه با آن از دسترس ریشه خارج می شود.

شیوه های استفاده از آب های شور

  1. کوتاه کردن فاصله بین آبیاری
  2. انتخاب گیاه مناسب
  3. شستشوی خاک
  4. آبیاری قبل از کشت
  5. انتخاب محل بذرکاری
  6. تغییر شیوه آبیاری به شیوه های قطره ای یا بارانی
  7. تصفیه ی آب کشاورزی به شیوه هایی همانند تعویض یونی یا اسمز معکوس
  8. زه کشی زمین
  9. استفاده از مواد شیمیایی مانند گچ
  10. کاشت گیاهانی مثل جو، گندم و منداب در اراضی بکر

کاهش شوری خاک

شوری یک اشکال بزرگ در تولید محصولات زراعی در سراسر دنیا است. اثرشوری خاک بر روی رشد گیاهان بسیار مضر می باشد. به طوری کلی ۲۰٪ از زمین های زیر کشت در جهان و ۳۳٪ از زمین های آبی تحت تأثیر نمک می باشند. این عمل می تواند با تغییر آب و هوا، واستفاده بسیاراز آب های زیرزمینی و افزایش بهره وری از آب با کیفیت پایین در آبیاری ایجاد گردد. بدین سان بر طرف کردن شوری خاک و مقابله کردن با آن، یکی از الزامات کشاورزی پربازده می باشد.

شوری زیاد خاک موجب کاهش بهره برداری تعداد زیادی از محصولات کشاورزی از جمله بیشترسبزیجات می شود. آستانه شوری در بیشتر گیاهان کم است. زمانی که از آب شور برای آبیاری استفاده شود، آستانه تحمل نمک سبزیجات کاهش می یابد. در کنار شوری خاک، شوری آب و برطرف کردن آن نیز یکی از دغدغه هایی است که باید به آن توجه کرد.

کاهش شوری خاک
کاهش شوری خاک

تأثیر شوری خاک بر قلیایی سازی خاک

شوری خاک به طور غیر مستقیم با تأثیر سدیم بر تخریب وضعیت فیزیکی خاک و با بیشترشدن PH خاک بر رشد گیاه اثرمی گذارد. در خاک های معمولی با مقداری محتوای ماده آلی، کاتیون های قابل تعویض مانند Ca۲+ و Mg۲+ ذرات رس را به اسیدهای هیومیک ماده آلی پیوند میزند. در خاک هایی با غلظت بالای کلسیم، سدیم و منیزیم جذب شده در مجموعه تبادل خاک با سدیم جایگزین می شود. این خاک ها دارای قدرت لخته سازی کم هستند و همچنین موجب پراکندگی ذرات خاک می شود.

تاثیرات آبیاری مغناطیسی در صنعت کشاورزی

  1. با استفاده از آبیاری مغناطیسی صرفه جویی بسیار محسوسی در مصرف آب، سم و کود اتفاق می افتد.
  2. با بهره گیری از آبیاری مغناطیسی کشاورز می تواند ۱۰ تا۲۰ روز محصول خود را زودتر درو کند و محصول را با قیمت بیشتردر بازار عرضه کند.
  3. با بهره گیری از آبیاری مغناطیسی قدرت گیاه در مقابل بیماری بیشتر شده و آفات کشاورزی کنترل می شود.
  4. به این دلیل که نفوذ پذیری خاک بیشتر می شود خاک شویی بالا می رود و با گذشت زمان خاک کشاورزی اصلاح می شود. با بهره گیری از شیوه مغناطیس میتوانیم خاک های شور را اصلاح کنیم. بعد از چند بار آبیاری با آب مغناطیسی اگر آنالیز خاک بگیرید متوجه می شوید که شوری خاک کمتر شده است.
  5. در این روش مقاومت گیاه در برابر شوری آب بالا می رود. میتوان با این روش آبیاری تاثیرات منفی شوری آب را تا ۳۰ درصد کاهش داد.
  6. با استفاده از آبیاری مغناطیسی در صنعت کشاورزی وزن میوه بالاتر می رود. تناژ برداشت محصولات زراعی و باغی به دلیل وزن بیشتر محصول افزایش پیدا میکند.
  7. با مغناطیسی شدن آب دیگر نگران رسوب و گرفتگی قطره چکانها نخواهیم بود به این دلیل که بعد از مغناطیسی شدن آب خاصیت چسبندگی رسوبات گرفته می شود و راندمان آبیاری تحت فشار بالاتر خواهد رفت.

تکنولوژی مغناطیسی، با اجرا فضا مغناطیسی قوی به آب

تکنولوژی مغناطیسی حالت جادویی به آب می بخشد. به طوری که پارامترهای فیزیک وشیمیائی آب به کلی تغییر می نمایند.

  1. با آب پردازش شده مغناطیسی ویسکوزیته آب کمتر می شود.
  2. کشش سطحی آب کمترمی شود.
  3. برحلالیت آب افزوده می شود.
  4. ضریب تبخیرآب، ۹۰٪ کاهش می یابد.
  5. سختی آب خنثی می شود.
  6. آب پاستوریزه می شود.
  7. اسیدیته آب، کمی اسیدی می گردد.
  8. ( ۷.۱ > اسیدیته > ۶.۸ )
  9. آب دی یونیزه می شود.

روش های کاهش شوری آب های کشاورزی

بهره گیری از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی تنها راه کمتر شدن شوری آب کشاورزی نیست. این راه ها نتیجه ای بسیار مطلوب نداشته و بر تولیدات اثرمنفی می گذارد. همچنین میتوان گفت بهترین انتخاب برای کاهش شوری آب کشاورزی استفاده از این تجهیزات است. با این وجود روش های متفاوت زراعی برای بهره گیری بهینه از آب های نسبتاً شور در مصارف زراعی وجود دارد.

روش هایس کاهش شوری آب کشاورزی شامل موارد زیر می باشد.

  1. گیاه مناسب را برای زراعت استفاده نمایید.
  2. فاصله بین آبیاری کمتر کنید.
  3. روش های مختلف شستشوی خاک را بکاربگیرید.
  4. قبل از کشت آبیاری نمایید.
  5. بهینه سازی آبیاری و روش های آن مانند استفاده از روش بارانی یا قطره ای می تواند بر شوری خاک تأثیرات مثبتی داشته باشد.
  6. زه کشی زمین از روش های مهم در کنترل شوری آب می باشد.

خرید دستگاه تصفیه آب کشاورزی

جهت تصفیه آب سخت و تامین آب شیرین مورد نیاز کشاورزی از روش های مختلفی مانند اسمز معکوس ro، سختی گیر رزینی و اولترافیلتراسیون استفاده می شود. شرکت آبکو تولید کننده انواع دستگاه تصفیه آب می باشد.

شرکت صنعتی آبکو تولید کننده سیستم های آب شیرین کن کشاورزی در ظرفیت های مختلف با بهترین قیمت، کیفیت مناسب و اتوماتیک می باشد. پیشنهاد آبکو به کشاورزان استفاده از آب شیرین کن های کشاورزی یا دستگاه تصفیه آب کشاورزی که موجب کاهش شوری آب کشاوزی می شود می باشد.

دستگاه آب شیرین کن کشاورزی تولید شرکت آبکو به عنوان یکی از با کیفیت ترین دستگاه های تصفیه آب شور و تبدیل به آن به آب شیرین بوده و پاسخگوی نیاز کشاورزان می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید