صفحه اصلی

مقالات

دستگاه اسمز معکوس RO

دستگاه اسمز معکوس RO

دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی، دستگاهی است که شوری آب و املاح ورودی را با استفاده از روش اسمز معکوس RO، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO یا Reverse Osmosis که به نام تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده است.
تصفیه آب RO

دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی، دستگاهی است که شوری آب و املاح ورودی را با استفاده از روش اسمز معکوس RO، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO یا Reverse Osmosis که به نام تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده است. اسمز معکوس یکی از روش های الهام گرفته شده از رفتار طبیعت است که تا حدود زیادی نمک، املاح و یون های مضر را از آب حذف می کند. در تصفیه آب به روش اسمز معکوس با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها، مواد رسوب کننده و… جلوگیری به عمل آورده و در نهایت آب خالص و تصفیه شده را به ما می دهد.

اسمز معکوس RO یک فرآیند اسمز به صورت معکوس است. دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی، دستگاهی است که شوری آب و املاح ورودی آن را با استفاده از روش RO، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آب شیرین کن های صنعتی در ظرفیت های ۵ مترمکعب در شبانه روز به بالا قابل طراحی و ساخت است.

طراحی آب شیرین کن بر اساس آنالیز آب منطقه و نیاز مشتری صورت می گیرد. گروه صنعتی آبکو تولید کننده و طراح تجهیزات، دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب می باشد. در ادامه این مطلب به معرفی تصفیه آب به روش RO می پردازیم و جزئیات آن را به طور کامل شرح خواهیم داد.

تصفیه صنعتی آب
تصفیه صنعتی آب

تصفیه آب به روش اسمز طبیعی

به عمل تبدیل شدن آب شور به آبی با درجه شوری بیشتر در طبیعت اصطلاحا اسمز گفته می شود. این فرآیند در بدن انسان توسط کلیه ها و همچنین در طبیعت جذب آب از خاک توسط ریشه گیاهان دیده می شود. انسان برای تصفیه آب از این رفتار طبیعت الهام گرفته و عکس آن را برای حذف نمک، یون ها، املاح و آلاینده های اضافی موجود در آب با کمک سیستم اسمز معکوس RO به کار گرفته است. در این روش، آب با غلظت بیشتر که حاوی مواد آلاینده و یون های اضافی می باشد را با فشار از آن عبور می دهیم. عبور آب با آلاینده های زیاد ازاین غشای نیمه تراوا باعث می شود تا تنها مولکول های اصلی آب از غشا عبور کرده و املاح و آلاینده ها در سمت دیگر غشا باقی بمانند.

با توجه به این امر آبی که غلظت بیشتری دارد به سمت آب با غلظت کمتر حرکت می کند و بلعکس رفتار طبیعت است. لذا لازم است از پمپ های فشار قوی برای تصفیه آب با این منظور استفاده گردد

<yoastmark class=

 

گام های مهم در تصفیه آب به روش اسمز معکوس

غشای نیمه تراوا نوعی فیلتر است که با داشتن سطحی با سوراخ های بسیار ریز، از عبور برخی از یون ها و اتم ها و آلاینده ها جلوگیری می نماید. استفاده از این غشا در روش اسمز معکوس RO تا حد قابل توجهی آلاینده های آب را کاهش می دهد. در مقابل، جمع شدن بیش از حد مواد ذائدو آلاینده ها بر روی آن باعث کاهش عملکرد این فیلتر خواهد شد. به همین خاطر، گام های متعددی در تصفیه آب با روش اسمز معکوس  RO در نظر گرفته شده است. از مهم ترین گام ها در روش RO می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه تصفیه آب اسمز
دستگاه تصفیه آب اسمز
  • پیش تصفیه آب

همان طور که قبلا گفته شد، غشای نیمه تراوا یا همان فیلتر های دستگاه اسمز معکوس RO به مرور به دلیل انباشته شدن مواد آلاینده و مخرب اضافی موجود در آب با کاهش عملکرد مواجه می شود. به همین منظور، لازم است به عنوان مرحله پیش تصفیه قبل از ورود آب به RO برخی از مواد آلاینده موجود در آب ابتدا به روش های مختلف حذف شوند. سپس آب با کدورات کمتر وارد دستگاه RO شود.

حذف مواد معلق در پیش تصفیه آب

در مرحله پیش تصفیه آب می توان به حذف مواد معلق جامد موجود در آب اشاره کرد. در این مرحله با استفاده از سیلیس های موجود در فیلتر، مواد جامد از آب جدا می شوند و در بین لایه های سلیس به دام می افتند. علاوه بر این می توان به کمک مواد ضد عفونی کننده مانند کلر تا حد بسیار زیادی میکروارگانیسم های موجود در آب را حذف نمود. با انجام این فرآیند ها تا حد زیادی می توان به سلامت بیشتر غشا یا فیلتر دستگاه RO کمک نمود. لازم به ذکر است مراحل پیش تصفیه که توضیح داده شد به کمک تجهیزاتی مخصوص از قبیل فیلترهای شنی و فیلترهای کربنی صورت گیرد.

شرکت آبکو با بیش از یک دهه تجربه فعالیت در زمینه ساخت و طراحی دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب صنعتی و همچنین دستگاه های تصفیه آب به روش RO افتخار این را دارد. تا یکی از بهترین برند های ساخت ایران باشد و با نازل ترین قیمت ها این دستگاه ها را با توجه به آنالیز آب مشتریان در اختیار آنها قرار دهد.

مراحل تصفیه آب ro
مراحل تصفیه آب ro
  • دستگاه RO

پس از مرحله پیش تصفیه آب وارد دستگاه اسمز معکوس RO می شود و به منظور عبور آب از غشا یا ممبران نیاز به فشار زیادی دارد. که این عمر توسط پمپ های مخصوص، این فشار را تامین می کند. منافذ موجود بر روی غشا بسیار ریز بوده و تنها آب خالص و بدون آلاینده امکان عبور از آن را پیدا خواهد کرد و در نهایت آب تصفیه شده از دستگاه خارج می گردد.

تجهیزات تصفیه آب به روش اسمز معکوس

برای پیاده سازی سیستم اسمز معکوس RO و حذف آلاینده های اضافی موجود در آب و کاهش سختی آب، لازم است از تجهیزات متعددی استفاده گردد که برخی از آنها عبارتند از:

  • اجزای مورد نیاز برای انجام عمل پیش تصفیه آب و حذف آلاینده های موجود در آب به کمک فیلتر شنی و اولترافیلتراسیون و همچنین فیلتر کربنی
  • غشای نیمه تراوا به منظور جلوگیری کردن از عبور مواد آلاینده با اندازه بزرگتر از 10 میکرون
  • پمپ برای فشار وارد کردن به آب برای عبور از غشا
  • پکیج تزریق آنتی اسکالانت شامل پمپ تزریق و مخزن نگهداری به علاوه موتور و گیربکس شفت و پروانه و شاسی
  • پکیج تزریق سود کاستیک و اسید شامل پمپ تزریق و مخزن به علاوه موتور و گیربکس شفت و پروانه و شاسی
تجهیزات تصفیه آب ro
تجهیزات تصفیه آب ro

کاربرد دستگاه اسمز معکوس RO

با توجه به کاهش 95% سختی آب و کامل بودن روش RO برای تصفیه آب، از این روش در صنایع مختلف استفاده می شود. کاربرد گسترده ای در صنایعی مانند صنایع داروسازی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، دام و طیور دارد. همچنین به گزارش ایسنا آنچه در مورد انتخاب آب شیرین کن صنعتی اولویت دارد، کنترل آلودگی آب، کاهش سختی آب بر اساس نیاز مشتری است. استفاده از سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO به دلیل توجیه اقتصادی آن، به سرعت در حال افزایش است. از جمله مکان هایی که از این روش برای تصفیه آب استفاده می گردد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه نمودن آب های شور و تبدیل کردن آنها به آب شیرین
  • تامین آب برای رشد گیاهان، دام و طیور که همین امر باعث محبوبیت دستگاه RO در دامداری ها و گلخانه ها شده است.
  • تامین آب کارخانه های داروسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تولید آب مصرفی نیروگاه های بخار
  • تامین آب مورد نیاز دستگاه های دیالیز بیمارستان ها
  • تولید آب مورد نیاز دیگ های بخار کارخانه ها و…

شرکت آبکو تعداد زیادی دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس RO در سطح کشور طراحی و نصب و راه اندازی نموده است. از جمله آنها میتوان به شرکت دلتا دارو، هلدینگ گلرنگ، شفادارو، هلدینگ طبیعت، کبریت توکلی، بستنی اطمینان، بستنی شاد، بستنی بیلمینی، شیرین عسل، کارخانه لبنی پگاه، شرکت سوپرایز، آبمیوه محشر، شرکت آرایشی بهداشتی آواتیس، شرکت آرایشی بهداشتی سینره، شرکت سی گل، شرکت صابون سازی شمیز اشاره نمود.

<yoastmark class=

مزایاتصفیه آب با روش اسمز معکوس

استفاده از این نوع غشاهای نیمه تراوا در روش اسمز معکوس RO باعث می شود تا حجم بالایی از مواد آلاینده مضر موجود در آب حذف شود. در ادامه این مطلب به مزایای آب تولیدی به روش RO اشاره می شود:

  • تولید آب بدون سرب و کمک به کاهش بیماری هایی از قبیل فشار خون و کم خونی در کودکان و بزرگسالان
  • حذف انگل و میکروارگانیسم های مضر و مخرب موجود در آب
  • حذف سدیم اضافی موجود در آب و کاهش بیماری های کبدی و کلیوی
  • مصرف انرژی کمتر
  • اقتصادی بودن استفاده از این روش نسبت به روش های دیگر
  • پاکسازی کامل آب تا ۹۹%
  • امکان استفاده از پساب های حاصله و بازگرداندن مجدد آن به چرخه تولید

 

تصفیه آب به روش ro
تصفیه آب به روش ro

قیمت دستگاه اسمز معکوس RO ساخت شرکت آبکو

این دستگاه به دلیل روش ساخت منحصر به فردی که دارد و کاربرد وسیع در انواع صنایع قیمت های متفاوتی را داراست. شرکت آبکو همواره جهت رفاه حال مشتریان خود و همچنین سهولت در تهیه دستگاه RO این دستگاه را با نازل ترین قیمت و بالا ترین کیفیت به همراه خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می نماید. برای اطلاع از قیمت های ما با شماره تماس های شرکت در ارتباط باشین. شرکت آبکو با پشتیبانی 24 ساعته همواره پاسخگو مشتریان می باشد.

اهمیت فشار اسمزی

فشار اسمزی یک فرایند فیزیکی است که در آن، فشار به طور انتخابی بر روی یک حلال در فاصله از یک ممبران پیچیده اعمال می‌شود. جریان حلال را از طریق ممبران کنترل کند. این فرایند بر اساس اختلاف فشار میان دو طرف ممبران (طرف با فشار بالاتر و طرف با فشار پایین‌تر) انجام می‌شود.

ممبران‌های اسمزی، معمولاً از موادی مانند پلیمرها یا کربن، با حفرات خاص تشکیل شده‌اند که اجازه عبور حلال‌ها را با اندازه مخصوصی از دانه‌بندی‌ها و انتخابیت با توجه به اندازه و ویژگی‌های مولکولی آن‌ها می‌دهند.

اهمیت فشار اسمزی در موارد زیر بیان می‌شود:

1. تصفیه آب: فشار اسمزی برای تصفیه آب بسیار مفید است. در این فرایند، آب از طریق ممبران با حفرات کوچک عبور می‌یابد. این در حالی است  که ذرات بزرگ‌تر و آلاینده‌ها به طور انتخابی برای جداسازی از آب باقی می‌مانند.

2. تصفیه فاضلاب: اسمز معکوس (یک نوع فشار اسمزی) برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود.  در آن،از فشار اجباری برای جداسازی آلاینده‌ها و ذرات از آب استفاده می‌شود.

3. تولید آب شیرین از آب شور: فشار اسمزی در تصفیه آب شور نقش بسیار مهمی دارد. با اعمال فشار به آب شور از طریق ممبران، آب تمیز (آب شیرین) جدا می‌شود و آب شور باقی می‌ماند.

4. کاربردهای صنعتی: فشار اسمزی در صنایع مختلفی مانند فرایندهای تولید مواد شیمیایی، غذایی، و دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، فشار اسمزی به عنوان یک فرایند موثر برای تصفیه و جداسازی مواد در بسیاری از صنایع و کاربردها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Please select listing to show.