آب شیرین کن خورشیدی-1

آب شیرین کن خورشیدی با استفاده از انرژی خورشید، انرژی مورد نیاز شیرین‌سازی آب‌های شور را تامین می‌کند. اغلب کشورهای جهان برای تامین آب آشامیدنی و تصفیه آب شیرین، اقدام به ساخت و طراحی آب شیرین کن‌های خورشیدی کرده‌اند. گروه صنعتی آبکو در ادامه شما را با این نوع از آب شیرین کن آشنا می‌نماید.

آب شیرین کن خورشیدی چیست؟

نقش آب در زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده بسیار حیاتی است. در میان آب‌هایی که بر روی کره زمین وجود دارد، آب شیرین از همه مهم‌تر است. به همین دلیل تبدیل آب شور به آب آشامیدنی امری حیاتی برای ما محسوب می‌شود. آب شیرین کن خورشیدی وسیله‌ای است که به ما در این راستا کمک بسیاری می‌کند. این دستگاه می‌تواند عوامل بیماری‌زا، نمک‌ها، فلزات‌سنگین و غیره را از آب شور جدا کند.

سیستم این دستگاه با فناوری‌های مختلف ساخته و به‌کار گرفته شده است. محاسبات انجام‌شده نشانگر این است که به‌ازای هر یک مترمربع سطح جاذب خورشیدی می‌توان چهار لیتر آب تصفیه‌شده در روز جمع‌آوری کرد. با این محاسبه، می‌توان گفت برای تامین آب در مکان‌های پرجمعیت باید سطح جاذب بیشتری استفاده کنیم.

مزایای آب شیرین کن‌های خورشیدی

این نوع آب شیرین کن با کارایی خاص و بهینه‌ای که برای شیرین کردن آب دارد، از مزایای مختلفی برخوردار است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه پایین
  • عدم نیاز به کارشناس متخصص جهت نگهداری
  • ساخت آسان و تعمیر در محل
  • تولید آب خالص و شیرین
  • عدم نیاز به منبع‌های انرژی مختلف
  • عدم نیاز به تجهیزات‌خاص و پیچیده برای راه‌اندازی

نحوه کار آب شیرین کن خورشیدی

این دستگاه‌ها براساس قوانین تبخیر و تقطیر کار می‌کنند. آبی که وارد دستگاه می‌شود، توسط تابش نور خورشید که از سطح شیشه دستگاه عبور می‌کند، گرم می‌شود. پس از آن، آب شور داخل آب شیرین کن، شروع به تبخیر می‌کند. نمک، میکروب و دیگر ذرات موجود در آب در تشتک دستگاه باقی می‌مانند و بخار آب حاصل از این فرآیند، فاقد هرگونه مواد خواهد بود. بخار آب به سمت بالا حرکت کرده و در سطح زیرین شیشه تقطیر جمع می‌شود. قطرات تقطیرشده از آنجا به سوی ظرف جمع‌کننده رفته و در آن‌جا به آب تصفیه‌شده تبدیل می‌شوند.

کاربردهای آب شیرین کن

این دستگاه در بخش‌های مختلف کاربردهای بسیاری دارد، از جمله:

  • استفاده در بیمارستان جهت استریل کردن
  • استفاده در صنایع برای رفع نیازهای صنعتی
  • استفاده در صنایع مخابراتی به‌عنوان آب باتری
  • استفاده در آزمایشگاه‌های تجزیه مواد
  • استفاده در مناطق مجاور دریا جهت آب آشامیدنی

معرفی انواع آب شیرین کن‌های خورشیدی

آب شیرین کن خورشیدی-2

آب شیرین کن حوضچه‌ای تک مرحله‌ای

در این نوع آب شیرین کن، نور آفتاب از یک پوشش شیشه‌ای و شفاف عبور کرده و به‌صورت انرژی حرارتی به سطح سیاه حوضچه، که در تماس با آب شور است، جذب می‌شود. آب گرم شده، شروع به تبخیر می‌کند. بخار حاصله در سطح همان پوشش شیشه‌ای چگالیده شده و به‌طرف یک ناودان می‌رود. سپس به سوی تانک ذخیره‌کننده هدایت می‌شود. تنها عیب این دستگاه‌ها این است که به‌صورت افقی نصب می‌شوند و احتمال برخورد اشعه خورشید به آن‌ها کمتر است.

آب شیرین کن چند مرحله‌ای

این دستگاه شامل صفحات موازی فاصله‌دار و مایل است که در فضای بین هر دو صفحه، یک مرحله تقطیر انجام می‌گیرد. هر صفحه در این دستگاه نقش تبخیرکننده برای یک مرحله و نقش تقطیرکننده را برای مراحل بعدی دارد. اشعه خورشید از شیشه این دستگاه عبور می‌کند و در صفحه جاذب، گرما تولید می‌کند. با عبور آب شور، آب تبخیر و سپس تقطیر می‌شود. این فرآیند به شکل مداوم تکرار می‌شود تا آب شیرین به دست آید.

نام انواع آب شیرین کن‌ها

انواع مختلفی از آب شیرین کن‌های خورشیدی وجود دارد که می‌توانند شامل فرآیند تک مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای باشند. برخی از آن‌ها جزو دستگاه‌های تصفیه آب قابل‌حمل طبقه‌بندی می‌شوند. از انواع این دستگاه‌ها می‌توان به مدل‌های بازتابنده، فتیله‌ای، پلکانی، دودکشی، لوله‌ای و آب شیرین کن فعال اشاره کرد. این دستگاه‌ها معمولاً در مناطق گرم که نیاز آب کمتر از ۳ متر مکعب در روز است، کارایی دارند.

قیمت آب شیرین کن خورشیدی

تولید آب شیرین کن خورشیدی در کشور ما به دو دلیل اصلی مورد توجه قرار گرفته است: یکی وجود نور خورشید به میزان زیاد و دیگری دسترسی به آب‌های شور دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان. اگر سیستمی ایجاد شود که از این پتانسیل‌ها برای تامین آب شیرین کشاورزی، صنعتی و نوشیدنی استفاده کند، مشکل کمبود آب کشور تا حدی حل خواهد شد.

قیمت آب شیرین کن خورشیدی در مقایسه با واحدهای اسمز معکوس که از نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌کنند، هنوز رقابتی نیست. با این حال، مهم‌ترین مزیت آب شیرین کن‌های خورشیدی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و توانایی نصب آن‌ها در مناطقی فراتر از دسترس شبکه‌های برق است.

سخن پایانی

بنا بر آنچه گفته شد، استفاده از آب شیرین کن خورشیدی در شرایط خاصی قابل‌توجیه و صرفه اقتصادی دارد. همچنین، در برخی موارد ممکن است تنها استفاده از دستگاه‌های سختی‌گیر آب برای رسیدن به هدف شما کافی باشد. بنابراین، پیش از خرید آب شیرین کن، با متخصصان مشورت کنید تا مناسب‌ترین نوع دستگاه را انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد خرید آب شیرین کن خورشیدی، با کارشناسان گروه صنعتی آبکو تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!